Arta de a fi - Erich Fromm

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





94 TITLURI DISPONIBILE

52 TITLURI DISPONIBILE

220 TITLURI DISPONIBILE

36 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Arta de a fi - Erich Fromm       Arta de a fi
de

Intregul mesaj al cartii -Arta de a fi- a lui Erich Fromm este sintetizat de autor astfel - omul modern are multe lucruri si foloseste multe lucruri, dar este foarte putin. Sentimentele si procesele lui de gandire sunt atrofiate ca muschii nefolositi. Cum renuntam la masti si cum ne redescoperim Eul autentic? Fromm ne propune cateva cai.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: Trei
Colectia: Psihologia pentru toti
Pagini: 192
   
Anul aparitiei: 2013
Editia originala: 1976
Traducere din limba engleza de Raluca Hurduc
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 130 mm x 200 mm
ISBN: 978-973-707-877-3


Descriere psihoshop.ro

Erich Fromm pune o intrebare esentiala inca de la inceputul cartii "Arta de a fi": Care sunt lanturile tale interioare? Si, mai mult, ce metode poti folosi sa le identifici? Ce tehnici de autoanaliza avem la indemana pentru a le descoperi si distruge?

Inainte de toate, Fromm subliniaza obstacolele ce ne stau in calea descoperirii autentice de Sine. Faptul ca ne-am obisnuit sa purtam masti inca de mici e unul dintre ele. Impostura, cum ii spune Fromm, este la moda. Ea ne ajuta sa razbatem ambitiosi in societate. Desigur, nestiind niciodata daca planul societatii, al familiei, al scolii pentru noi este cel potrivit.

„Baza oricarei incercari de autotransformare este constientizarea mereu crescanda a realitatii, impreuna cu pierderea iluziilor. (...) increderea in viata, in sine insusi, in ceilalti trebuie sa fie cladita pe stanca dura a realismului; adica, pe capacitatea de a vedea raul acolo unde exista, de a vedea inselatoria, distructivitatea si egoismul nu numai cand sunt evidente, ci si in numeroasele lor deghizari si rationalizari.” Dar ce mijloace putem folosi pentru a identifica deghizarea in noi insine?

Al doilea obstacol este complacerea in vulgaritati. Omul a ajuns sa fie el insusi o marfa, iar presa de scandal sta dovada zilnic. Nu mai stim sa relationam direct, autentic, fara a fi superficiali. Nu constientizam o lege a relatiilor umane - „Nu exista nici un contact intre doua fiinte umane care sa nu le afecteze pe amandoua.” Daca am reflecta asupra relatiilor noastre, ne-am da seama ca stim doar lucruri superficiale despre cei din jurul nostru, tocmai pentru ca avem din ce in ce mai putine relatii directe cu oamenii.

A fi tu insuti implica si faptul ca „nu datoram nimanui vreo explicatie si nu dam nimanui socoteala, cata vreme faptele noastre nu ii ranesc sau nu le incalca drepturile celorlalti. Cate vieti nu au fost ruinate de aceasta nevoie de a „da explicatii”, ceea ce implica de obicei faptul ca explicatia sa fie „inteleasa”, adica aprobata?”

Alt obstacol in calea descoperirii de Sine este credinta ca asta se poate realiza fara durere si fara efort. Nimic mai fals, spune Erich Fromm. Ca pentru orice lucru realizat, a fi tu insuti, mai ales dupa ce te-ai pierdut si ascuns dupa atatea masti, dureaza si presupune efort sustinut, uneori poate chiar suferinta.

Fobia de autoritate si falsa nevoie de individualism sunt si ele obstacole in a trai in acord cu Sinele personal. Iata ce scrie Fromm: „Odata cu schimbarea metodelor de productie, in special cresterea rolului masinilor, si cu trecerea de la ideea de a munci din greu si a economisi la idealul de a consuma („fericirea”), supunerea personala directa in fata unei persoane a fost inlocuita cu supunerea in fata unei organizatii: nesfarsita banda de montaj, intreprinderile gigantice, guvernele care il conving pe individ ca este liber, ca totul se face in interesul lui, ca el, publicul, este adevaratul sef. Totusi, tocmai din cauza giganticei puteri si dimensiuni a birocratiei statului, armatei, industriei, din cauza inlocuirii sefilor personali cu birocratiile impersonale, individul a devenit mai lipsit de putere chiar si decat era inainte – dar nu este constient de neputinta lui.” Si apoi atrage atentia asupra fictiunii libertatii personale in economia de consum: „Locul cel mai semnificativ in care fictiunea libertatii personale se pune in act este domeniul consumului. Clientul este regele supermarketului si al pietei de autoturisme. Multe marci ale fiecarui articol comercializat se bat pentru favorurile lui. Au incercat luni de zile sa il ispiteasca peecranul televizorului si, atunci cand cumpara, el pare a fi un om puternic, pe deplin liber, care alege intre detergentii A, B si C – iar acestia ii cer toti votul, asa cum fac politicienii inaintea alegerilor. Regele-client nu este constient de faptul ca nu are nici o influenta asupra a ceea ce ii este oferit si ca pretinsa alegere nu este o „alegere”, din moment ce diferitele marci sunt in esenta aceleasi, uneori fabricate chiar de aceeasi corporatie.”

Dar, conform unei legi psihologice generale „cu cat este mai intens sentimentul de neputinta si mai mare lipsa de vointa autentica, cu atat sporeste fie supunerea, fie dorinta obsesionala de a-si satisface poftele si insistarea asupra a ceea ce este arbitrar.”

Exista totusi speranta. Cu cateva conditii.

Prima este „sa vrei un singur lucru”. Sa iei o decizie si sa-ti fixezi un scop clar. Apoi, sa faci asta fiind pe deplin constient de ceea ce ti-ai propus, sa-ti canalizezi energiile catre obiectivul tau fiind „treaz”. Asa cum zice Fromm - „Spune-mi ce te trezeste ca sa iti spun cine esti.” Iar constientizarea include corpul, trairile, oamenii din jur si Sinele. La procesul constientizarii, Fromm adauga cateva ingrediente-cheie: capacitatea de gandire critica si neincrederea in ce „se spune” (orice informatie trebuie verificata, ideal de la sursa), concentrarea (incepand cu exersarea nemiscarii si apoi cu concentrarea pe diverse ganduri, sentimente, fiinte sau activitati; desigur, una cate una) si meditatia (antrenamentul autogen, I.H. Schultz pentru relaxarea mentala si meditatia budista pentru concentrare deplina asupra oricarui lucru realizat – mers, mancat, gandit, privit - „atentia concentrata asupra respiratiei este urmata de cea indreptata asupra posturilor corporale, prin intelegerea clara a tuturor functiilor organismului, apoi de constientizarea clara a sentimentelor, a starii de spirit (autocunoastere) si a continutului mental.”).

Erich Fromm a fost un psihanalist care si-a dorit ca oamenii sa inteleaga ca psihanaliza poate fi aplicata in viata de zi cu zi pentru a se ajunge la o cunoastere de sine reala. El chiar avertizeaza cititorii ca nu trebuie sa apeleze la terapia psihanalitica decat in anumite cazuri, in rest ei pot folosi psihanaliza pentru a se autoajuta.

Fromm sustine ca prea des oamenii merg la terapie pentru a gasi o cale de a evita rezolvarea problemelor pe cont propriu si ca adesea pacientul se preface doar ca vrea sa se schimbe, el avand doar nevoie, de pilda, de figura paterna, autoritara, de care ajunge sa fie dependent, deci in nici un caz nu se va dezvolta fiind prins intr-o astfel de relatie. In plus, Fromm acuza intelectualizarea experientei afective in terapie, capcana in care pot cadea multi terapeuti. Fromm propune o noua functie a analizei – o numeste analiza transterapeutica. Aceasta asigura ca terapia nu se rezuma la rezolvarea simptomelor, ci merge dincolo de ele - „Scopul transterapeutic este autoeliberarea omului printr-o constientizare optima de sine; atingerea starii de bine, a independentei; capacitatea de a iubi si capacitatea de gandire critica, deziluzionata; a fi, mai degraba decat a avea.” Caci, dincolo de pasiunile pulsionale, exista a doua natura a omului, puternic motivatoare – interactiunea dintre conditiile existentiale si cele sociale.

In privinta alegerii terapeutului, daca avem nevoie cu adevarat de unul, Fromm ne sfatuieste „ sa incercam sa ne formam o impresie asupra analistului in prima, a doua, sau chiar in primele zece sedinte si sa il urmarim la fel de atent cum se presupune ca ne priveste el. Sa lucrezi ani de zile cu un analist „gresit” poate fi la fel de daunator ca faptul de a ramane casatorit ani de zile cu o persoana ne potrivita.” Caci „competenta unui analist este mai putin o chestiune legata de scoala din care face parte, cred eu, si mai mult una care tine de personalitatea, caracterul, capacitatea lui de gandire critica si filosofia lui personala.”

Cele 5 metode de autoanaliza prezentate de Erich Fromm sunt:

1. analiza gandurilor deranjante in timpul incercarii de relaxare
2. asociatia libera
3. investigatia autobiografica
4. diferentierea scenariul constient de viata si cel ascuns
5. centrarea pe obiectivele vietii

In ultima parte a cartii, Fromm vorbeste despre cultura lui a avea, despre proprietate si nevoia falsa de a detine lucruri (asociata cu ideea individualitatii, un principiu criticat de Fromm ca fiind de fapt o masca ce ascunde neputinta omului de a produce pentru Sine si care ii ofera iluzia independentei cand poate alege dintre mai multe produse, in esenta aceleasi, desi ambalate diferit).

Fromm sintetizeaza intregul mesaj al cartii sale astfel: „omul modern are multe lucruri si foloseste multe lucruri, dar este foarte putin. Sentimentele si procesele lui de gandire sunt atrofiate ca muschii nefolositi.”



Erich Fromm

Erich Fromm (1900-1980), psihanalist, sociolog si filosof german, a facut parte din celebra Scoala de la Frankfurt. A adus cateva contributii scolii de psihanaliza prin introducerea, de pilda, a functiei transterapeutice, si a criticat anumite aspecte ale teoriei si tehnicilor psihanalizei clasice. Orientarea terapeutica propusa de el este cunoscuta ca psihanaliza umanista.



Prezentari Video

In interviul din videoul de mai jos, Erich Fromm vorbeste despre teme precum functionarea societatii umane, materialism, relatii, guvernare, religie si fericire.





Pagini din carte

                     

                     

      



Cuprinsul cartii

Partea I

Despre arta de a fi

Partea a II-a

Marea impostura
Trivialitatile
"Fara efort, fara durere"

Partea a III-a

"Sa vrei un singur lucru"
Sa fii treaz
Sa fii constient
Sa te concentrezi
Sa meditezi

Partea a IV-a

Psihanaliza si constientizarea de sine
Autoanaliza
Metode de autoanaliza

Partea a V-a

Despre cultura lui a avea
Despre filosofia lui a avea
Despre psihologia lui a avea

Partea a VI-a

De la a avea la starea de bine

Bibliografie




Fragmente din carte






Alte carti de acelasi autor

A AVEA sau A FI?    A AVEA sau A FI?

Pagini: 264 / Pret: 27.00 lei
Erich Fromm descrie in cartea -A avea sau a fi- doua modalitati de a aborda viata – una bazata pe acumularea de avere si pe putere, iar alta motivata de iubire si bazata pe daruire si spontaneitate. Autorul le propune cititorilor cateva principii de viata care sa asigure un trai sanatos care sa insemne folosirea inteligenta a resurselor materiale, cultivarea altruismului in societate si incurajarea activitatilor spirituale ce aduc fericirea individuala.
Budismul Zen si psihanaliza    Budismul Zen si psihanaliza

Pagini: 264 / Pret: 32.00 lei
Cunoasterea si explorarea spiritului uman atat in Orient, cat si in Occident au acelasi scop – o viata echilibrata si fericita pentru om. Cartea -Budismul Zen si psihanaliza, elaborata de Erich Fromm, in colaborare cu Richard J. De Martino si D.T. Suzuki, subliniaza asemanarile dintre cele doua filosofii ale naturii umane si dintre metodele lor de vindecare a sufletului. Cartea este un exercitiu cultural ce invita cititorul la o profunda autocunoastere.
Anatomia distructivitatii umane    Anatomia distructivitatii umane

Pagini: 720 / Pret: 65.00 lei
In volumul -Anatomia distructivitatii umane, Erich Fromm abordeaza tema agresivitatii umane, el distingand doua tipuri de violenta – una biologica sau de supravietuire si una patologica sau pura distructivitate. Autorul le analizeaza resorturile si determinarile neurologice, culturale, istorice si psihologice, dand o noua si interesanta dimensiune unei probleme atat de actuale a societatii umane – manifestarea violenta atat in spatiul privat, cat si in cel public.
Arta de a iubi    Arta de a iubi

Pagini: 184 / Pret: 27.00 lei
In eseurile din cartea –Arta de a iubi, Erich Fromm reuneste toata experienta sa personala si profesionala pentru a transmite cititorilor cateva idei esentiale despre dragostea dintre semeni, indiferent ca vorbim de dragostea dintre copii si parinti, cea dintre frati sau rude, despre iubirea erotica sau despre dragostea pentru Divinitate. Care ar fi numitorul lor comun? Iubirea e o atitudine care se cultiva in timp si cu rabdare.
Fuga de libertate    Fuga de libertate

Pagini: 302 / Pret: 32.00 lei
In ultimele secole, omenirea a evoluat spectaculos la nivel intelectul si tehnic. Numai ca, in planul dezvoltarii emotionale, a ramas cu multe veacuri in urma, sustine Fromm. In acest context, „fuga de libertate" devine o falsa solutie la alienare, prin care omul zilelor noastre e tentat sa-si cedeze libertatea unor regimuri autoritariste, care, desi il transforma intr-o marioneta, ii ofera un sentiment de apartenenta si de siguranta.
Omul pentru sine. O cercetare asupra psihologiei moralei    Omul pentru sine. O cercetare asupra psihologiei moralei

Pagini: 256
Pret: 32.00 lei



Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015