Sandwork expresiv. O abordare jungiana - Eva Pattis Zoja

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





101 TITLURI DISPONIBILE

57 TITLURI DISPONIBILE

231 TITLURI DISPONIBILE

38 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Sandwork expresiv. O abordare jungiana - Eva Pattis Zoja       Sandwork expresiv. O abordare jungiana
de



Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: Herald
Colectia: Jungiana
Pagini: 286
   
Anul aparitiei: 2013
Editia originala: 2013
Traducere din limba engleza de Alexandru Pop
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 130 mm x 200 mm
ISBN: 978-973-111-405-7


Pagini din carte

                     

                     

                     

            



Cuprinsul cartii

Multumiri
Introducere


1. Aspectul social al psihanalizei: policlinica lui Freud

2. Aspectul transcultural al psihologiei analitice

3. Tehnica lumii a lui Margaret Lowenfeld si sandplay-ul Dorei Kalff

4. Psihoterapia in situatii dificile

5. Trauma si "timpul din nou stapanit"

6. Sandwork expresiv

Importanta jocului
Grupul
Exprimarea continuturilor psihice inseamna deja schimbarea lor
Simptomele
Tavita cu nisip
Nisipul
Miniaturile
Spatiul liber si protejat
Timpul liber si protejat
Atitudinea facilitatorului
Discutia cu parintii
Continuturile din jocul copiilor

7. Sandwork expresiv in Africa de Sud

Departe, foarte departe
Fug sa chem politia
Ceea ce nu poate fi rostit
Sangoma
Camera video
In lanturi
Un loc protejat
Soul City
Bunicul
Initierea

8. Sandwork expresiv in China

Psihicul si scrisul pictografic
Sandwork in gradinite
Fratele ascuns
Intr-un orfelinat din Guangzhou
Lunga calatorie prin desert
Papusa barbie
Perturbarea spatiului liber si protejat
Cutremurul – elevii din Beichuan
Depasirea unei experiente traumatice

9. Sandwork expresiv in America Latina, Columbia

Trairea violentei fata de exprimarea ei in sandwork
Somnul vindecator
Ordonare, structurare si gasirea protectiei
A venit calutul!

10. Sandwork expresiv in Bucuresti, Romania

Note
Bibliografie
Index




Fragmente din carte

Fragment din capitolul 7:

SANDWORK EXPRESIV IN AFRICA DE SUD

Intreg satul creste copilul. (Proverb african)

In timp ce conduceam pe strazile pline de hartoape ale districtului Munsieville din apropierea Johannesburg-ului, n-am putut trece cu vederea pantofii care atarnau la inaltime, la distante egale, de firele intinse de-a curmezisul strazilor. Tenisi, ghete, pantofi pentru copii, de diferite marimi, cate unul sau in perechi — o adevarata priveliste suprarealista. Ce cautau acolo sus toti acei pantofi aflati intr-o stare foarte buna? Cine s-ar fi lipsit de pantofi intr-un cartier atat de sarac si de ce s-ar fi ostenit sa-i atarne tocmai atat de sus? Explicatia soferului nostru reduce la tacere toate incercarile amuzante de a ghici raspunsul: pantofii marcheaza granitele dintre teritoriile controlate de diferitele gasti care se ocupa cu distributia de droguri. Ei reprezinta o avertizare pentru toti cei care refuza legile impuse de gasti: nu veti mai avea nevoie de pantofi daca va puneti cu noi.

Procesul de sandwork expresiv s-a desfasurat la scoala elementara Munsieville in august 2007 si a inclus copii cu varste intre 6 si 10 ani. Scoala se afla la marginea zonei sarace care se intinde doar pe cativa kilometri patrati. Scoala primeste mancare de doua ori pe saptamana de la o organizatie privata de intrajutorare.

Multe dintre salile de clasa constau din conteinere fara caldura sau ventilatie in care se inghesuie si invata la un loc pana la 60 de copii. Din cand in cand, cate un cap se lasa pe o masa, pentru ca proprietarul nu a apucat sa doarma acasa atat cat ar fi avut nevoie. Profesorii sunt suprasolicitati. Fiecare dintre acesti copii are cu adevarat nevoie de atentie speciala, pentru ca majoritatea au tulburari comportamentale si multi sufera de boli fizice netratate. Problemele principale cu care se confrunta cei mici sunt neglijarea, foamea, abuzul sexual, violenta din partea membrilor familiei sau vecinilor, la care se mai adauga si incercarea de a face fata dependentei de alcool si de droguri a adultilor din jurul lor.

Multi copii din Munsieville nici macar nu mai au familii. Atunci cand le mor si ultimele rude, ei se ascund de restul lumii pentru ca nu mai stiu ce urmeaza sa se intample cu ei. De multe ori, fratii si surorile mai mari au grija de cei mici.

Profesorii scolii elementare din Munsieville au ales copii care in lunile precedente au manifestat comportamente iesite din comun. Retragerea emotionala si scaderea brusca a performantei scolare sunt indicatori pentru o experienta traumatica acuta. Informatiile legate de copii se reduceau la varstele lor aproximative si la comportamentul problematic descris de profesori. In cazurile in care frati sau copii vecini invatau la aceeasi scoala cu participantii, am putut sa comparam si sa verificam o parte din informatii.

Copiii respectivi erau intotdeauna putin dispusi sa discute atunci cand pe corpurile lor se puteau observa semne clare de abuz fizic. Organizarea de vizite la domiciliu de catre asistenti sociali era posibila la nivel teoretic insa, in realitate, aducea dupa sine un risc ridicat. Mi s-a comunicat faptul ca multi copii dispareau cu putin timp inainte de vizita sau ca asistentii sociali erau amenintati si renuntau sa revina a doua oara la aceeasi familie. Ei erau intimidati nu numai de familii, ci si de vecinii acestora. Comportamentul adultilor era dictat de frica fata de organizatiile criminale care le controlau cartierul.

Una dintre temerile copiilor din satele sarace este sa nu fie luati de un „sangoma", denumirea initiala a vracilor din comunitatile tribale. Din anii 1990 (sfarsitul apartheid-ului) numarul de sangoma criminali a crescut alarmant in zonele urbane ale districtului si mai ales in cadrul satelor sarace. Acestia intretin credinta potrivit careia relatille sexuale cu o virgina vindeca SIDA: o afacere atroce cu fete tinere. Celor care se ocupa cu astfel de crime oribile nu le pasa ca in urma violului fetele sunt si ele infectate cu SIDA. Sunt foarte greu de gasit explicatii pentru comportamente atat de socante. Saracia nu poate fi un motiv suficient. Oamenii din comunitatile tribale traditionale erau si ei saraci, insa ei nu au preluat niciodata astfel de practici „magice", care-i transforma pe copii in victime ale egoismului unor indivizi patologici.

Urmasii unui popor reprezinta viitorul sau. Intr-o societate sanatoasa copiii se bucura de un statut special de protectie din partea adultilor: daca un copil isi pierde parintii, alti adulti vor avea grija de el. Orice forma de vatamare a copiilor este condamnata in toate societatile. Potrivit explicatiilor etologilor, pe langa interdictia culturala si moraia, oamenii si majoritatea celorlalte mamifere dispun de un inhibitor instinctiv special.

Niciuna dintre cele doua restrictii nu pare sa se mai aplice in cazul suferintelor din grupurile de asezari sarace. Copiii care apartin unui grup etnic nu sunt urmasi pretiosi care au nevoie de protectie, ci un fel de prada usoara pentru adultii ce provin dintr-un grup etnic diferit. Ei pot fi abuzati si ucisi. Inmultirea unor astfel de comportamente perverse este una dintre consecintele pe termen lung ale prabusirii comunitatilor tribale traditionale, ca urmare a secolelor de guvernare coloniala.






Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015