Vindecarea prin povesti. Culegere de cazuri destinata folosirii metaforelor terapeutice - George W. Burns

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





101 TITLURI DISPONIBILE

57 TITLURI DISPONIBILE

232 TITLURI DISPONIBILE

38 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Vindecarea prin povesti. Culegere de cazuri destinata folosirii metaforelor terapeutice - George W. Burns       Vindecarea prin povesti. Culegere de cazuri destinata folosirii metaforelor terapeutice
de

Psihologul George W. Burns aduna in cartea -Vindecarea prin povesti. Culegere de cazuri destinata folosirii metaforelor terapeutice- cazuri in care clientii in psihoterapie au fost ajutati semnificativ de utilizarea metaforelor ca vehicule ale schimbarii. Calea spre vindecare este, adesea, presarata cu povesti valoroase pentru clienti, povesti pe care pana atunci nu au avut ocazia sa si le asume prin verbalizare.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: Trei
Colectia: Psihologie-Psihoterapie
Pagini: 576
   
Anul aparitiei: 2016
Editia originala: 2007
Traducere din limba engleza de Cristina Firoiu
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 145 mm x 205 mm
ISBN: 978-606-719-493-7


Descrierea editorului

In practica psihoterapeutica actuala metafora joaca un rol important, avand rolul de a "scurtcircuita" resorturile psihice care-l mentin pe client captiv in problema sa. Fie ca este vorba de depresie, de anxietate, de atacuri de panica, de doliu, de reducerea durerii fizice sau de impacarea cu o maladie irecuperabila, pentru adulti si pentru copii, metafora este un vehicul al schimbarii.

In cartea “Vindecarea prin povesti. Culegere de cazuri destinata folosirii metaforelor terapeutice”, George W. Burns reuneste cazuri povestite de unii dintre cei mai buni psihoterapeuti contemporani din diverse orientari, cazuri in care metafora a reprezentat ingredientul ce a facut diferenta intre vindecare si adancirea in simptom. Valoroasa atat prin diversitatea situatiilor prezentate cat si prin stilul sau comprehensibil, aproape didactic, lucrarea de fata este un instrument util in practica oricarui psihoterapeut.

George W. Burns este psiholog clinician si director la Milton Erickson Institute of Western Australia. Este, de asemenea, formator si conferentiar universitar, fiind autorul a sapte carti dedicate povestilor terapeutice, depresiei ori aplicarii meditatiei zen pentru imbunatatirea sanatatii mentale. Dintre cartile sale, au fost traduse in limba romana volumele “101 povesti vindecatoare pentru copii si adolescenti” si “101 povesti vindecatoare pentru adulti”.



George W. Burns

George W. Burns este psiholog clinician si director la Milton Erickson Institute of Western Australia. Este, de asemenea, formator si conferentiar universitar, fiind autorul a sapte carti dedicate povestilor terapeutice, depresiei ori aplicarii meditatiei zen pentru imbunatatirea sanatatii mentale. Site-ul lui oficial este www.georgeburns.com.au.



Prezentari Video

In videoul de mai jos, George W. Burns discuta despre utilizarea principiilor psihologiei pozitive in psihoterapie si coaching:





Pagini din carte

                     

                     

                     

                     



Cuprinsul cartii

Cuprins
Multumiri
Introducere


Ce ofera cartea de fata
Colaboratorii
Materialele
Structura cartii
O poveste de inceput

1. Metafora si terapia. Clarificarea catorva concepte ambigue - George W. Burns

Ce este metafora?
De ce sa folosim metafore in terapie?
Metafora este terapie sau mijloc de comunicare a terapiei?
Ce tip de metafora este acesta?
Sunt situatii in care nu ar trebui folosite metafore?
Referinte bibliografice

Partea intai. Ameliorarea dispozitiei

2. Vindecarea a luat sfarsit. Metafore experientiale orientate spre rezultat, intr-un caz de depresie majora - George W. Burns

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
De unde sa incep?
Ce dorea Mary sa obtina cu ajutorul terapiei?
Ce era util de stiut despre Mary?
Ce interventii puteau fi utile?
Care a fost rezultatul pe termen lung?
Referinte bibliografice

3. O tristete pustie. Investigarea si transformarea metaforelor create de client - Richard R. Kopp

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Investigarea si transformarea metaforelor create de client. Teorie si metoda
Terapia prin metafore si diversitatea
„O tristete pustie". Exemplul de caz nr. 1
„Eu sunt cel ce a explodat". Exemplul de caz nr. 2
Concluzie
Referinte bibliografice

4. Si acest purcelus a ramas acasa. Metafore jucause in tratarea anxietatii de separare din copilarie - Julie H. Linden

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Cadrul clinic
O familie de porci-spinosi
Terapia prin joc si terapia jucausa
Gasirea resurselor tari si a exceptiilor
Papusa ca metafora si coterapeut
„Multumesc, M"
Post-scriptum
Referinte bibliografice

5. Escaladarea muntelui anxietatii. Crearea metaforelor in terapia prin acceptare si angajament - Mikaela J. Hildebrandt, Lindsay B. Fletcher si Steven C. Hayes

Povestea colaboratorilor — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Definirea problemei
Rolul metaforei in terapia ACT
Relatia terapeutica
Crearea metaforelor compatibile cu terapia ACT
Rezultatul cazului
Referinte bibliografice


Partea a doua. Crearea unor relatii pozitive

6. Cazul lui Carol. Incurajarea luarii deciziilor prin metafora si hipnoza - Michael D. Yapko

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Contextul sedintei
Intervievarea lui Carol. Stabilirea obiectivelor si evaluarea resurselor
De ce era indicata folosirea metaforelor in cazul lui Carol?
Informatii generale despre hipnoza, sugestii indirecte si metafore
Identificarea obiectivelor terapeutice
Resursele lui Carol
Hipnoza si modul in care i-a fost comunicata metafora lui Carol
Mesajele de dupa sedinta
Comentarii finale
Referinte bibliografice

7. Femeia care voia sa stea intinsa pe podea. O utilizare socioconstructivi - Valerie E. Lewis

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
O utilizare socioconstructivista a metaforei
Povestea Reinei
Impartasirea povestilor clientilor
Mesajul lui Margrit pentru Reina
Mesajul Reinei si al lui Margrit pentru noi

8. Calatoria spre fericire — fara ajutorul serpasilor. O abordare bazata pe utilizarea resurselor clientului, pentru depasirea unei relatii abuzive - Gregory Smit

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
In cautarea resurselor
Stabilirea directiei terapeutice
Definirea obiectivelor terapeutice si metaforice
Conceperea pasilor interventiei metaforice
Inceperea calatoriei
Mai mult decat o metafora
Ce am invatat de pe urma acestei experiente
Referinte bibliografice

9. Si cei doi serpi s-au incaierat. Terapia cu ajutorul cartilor de povesti, in lupta cu monstrul divortului - Joy Nel

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Naratiunea ca „terapie cu ajutorul cartilor de povesti"
Procesele terapiei cu ajutorul cartilor de povesti
Ascultarea povestii „imbibate de probleme"
Ascultarea povestii lui Jamé
Rescrierea si validarea povestii preferate
Cum sa-ti regasesti speranta intr-un cheeseburger
Referinte bibliografice

Partea a treia. Schimbarea modurilor de comportament

10. Sub rafala de gloante. Reflectie si metafora in terapia narativa - Christine Perry

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Metafora „narativa" a procesului de consiliere
Echipele de reflectie, metafora si terapia narativa
Cazul lui Paul
O poveste alternativa
Implicatiile in practica profesionala
Referinte bibliografice

11. Usa este deschisa, pasarea isi poate lua zborul. Imbinarea metaforelor terapeutului si ale clientului in psihoterapia copilului - Joyce C. Mills

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Etapa intai. Un mediu sigur
Povestea lui Joey. Crearea unui mediu sigur
Etapa a doua. Nimic nu vine de-a gata
Povestea lui Joey. Importanta cheilor
Etapa a treia. Momentul celei mai importante transformari
Povestea lui Joey. Procesul transformarii
Etapa a patra. Descoperirea propriilor aripi
Povestea lui Joey. In zbor nestingherit
Referinte bibliografice

12. Viata tuturor este o poveste. Metaforele dirijate, in schimbarea stilului de viata global - Rubin Battino

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Pasii procedeului de folosire a metaforelor dirijate
Cazul lui George
Cine poate beneficia de pe urma metaforelor dirijate?
Tehnica prezentarii metaforei
Referinte bibliografice

13. Amutita de frica. Metafore orientate spre obiectiv si metafore multiplu incorporate, intr-un caz de disfonie psihogena - Carol A. Hicks-Lankton

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Evaluarea
Resursele, punctele tari si abilitatile clientului
O metafora multiplu incorporata
Referinte bibliografice

Partea a patra. Ameliorarea sanatatii si a starii de bine

14. Fantoma care nu sperie pe nimeni, pastele care nu simt durerea. Povestile create de copii folosite drept metafore terapeutice - George W. Burns

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Povestile vindecatoare create de copii
Domnul Peter Paste ajuta la ameliorarea durerii
Referinte bibliografice

15. Imprietenirea cu propriile probleme. Folosirea metaforelor in cazul unei tinere ce se automutileaza, aflata intr-o etapa de tranzitie - Wendel A. Ray si Jana P. Sutton

Povestea colaboratorilor — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Secretul din spatele secretului
Atitudinea de inferioritate a nespecialistului
Realizarea schimbarii metaforice
Incurajarea gasirii unui alt prieten de suflet
Un comentariu de incheiere
Referinte bibliografice

16. Noapte buna, vise placute, rechinii sa te sarute! „Ce lipseste?", in metafore - Robert McNeilly

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
O initiere personala in arta povestirii
Crearea asteptarilor in mintea clientului
Unde putem cauta metafore?
Accesarea resurselor unice ale fiecarui client
„Ce lipseste?", in terapie
Materializarea invatamintelor
Reflectii dupa sedinta
O concluzie si un indemn
Referinte bibliografice

17. Metafora ce isi canta trista melodie. Povestile terapeutice in ingrijirea paliativa pediatrica - Roxanna Erickson Klein

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Intoarcerea acasa
Istorisirea propriilor povesti
Boala
Stabilirea obiectivelor
Apropierea prin povesti
Avantajele nascute din impedimente
Pregatirea pentru moarte
Un tovaras cu o metafora
Un cantec neasteptat
O metafora involuntara

Partea a cincea. Dezvoltarea abilitatilor de viata

18. Recapatarea echilibrului dupa persecutii. Povestile specifice unei anumite culturi, prezentate de client, in psihoterapia traumei - Angela Ebert si Hasham Al Musawi

Povestea colaboratorilor — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Cate ceva despre originea lui Hasham
Interventiile
Reconstruirea increderii
Cate ceva despre rezultatul terapiei lui Hasham
Si asta va trece
Referinte bibliografice

19. Despre adeptii stilului gotic, zane, balauri si TCC. Patrunderea in universul clientului cu ajutorul unei metafore bazate pe probe - George W. Burns

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
Evaluarea
Contextul
Interventia
Structura metaforei
Urmarea
Referinte bibliografice

20. Asta nu-i o problema. Metaforele in cazul unui client turbulent participant la terapia ericksoniana de grup - Teresa García-Sánchez

Povestea colaboratorului — o perspectiva personala si profesionala
Prezentarea capitolului
De ce sa lucram in grupuri?
Structura sedintelor de grup
Un client dificil
Neputinta de a vedea ceea ce exista
O metafora derutanta
O reflectie
Referinte bibliografice
Folositi-va tartacuta! O poveste de incheiere
Referinte bibliografice

Sectiunea bibliografica
Sugestii de lecturi suplimentare
Cartile despre metafore preferate de colaboratori




Fragmente din carte

Fragment din Capitolul 2: Vindecarea a luat sfarsit. Metafore experientiale orientate spre rezultat, intr-un caz de depresie majora

Ce faci cand clientul iti spune o poveste coplesitoare despre imprejurari aproape imposibil de schimbat? De unde incepi atunci cand clientul prezinta simptome de depresie majora si „nu vede lumina de la capatul tunelului"? Acestea au fost cateva dintre intrebarile cu care s-a confruntat George Burns, psiholog clinician, in cazul lui Mary. Drept raspuns, va prezinta intrebarile pe care si le-a pus siesi, optiunile terapeutice pe care le-a luat in considerare, alegerile pe care le-a facut si cateva dintre interventiile folosite.

La inceput, George asculta cu atentie povestea lui Mary, concentrandu-se asupra rezultatului dorit de ea. Pe acesta din urma il analizeaza cu ajutorul intrebarilor orientate spre rezultat, restrangandu-si investigatiile pentru a atinge obiectivele terapeutice precise si realiste ale lui Mary. Cu ajutorul informatiilor dobandite in acest proces, acordand, totodata, atentie resurselor lui Mary, George ne explica felul in care a conceput doua metafore experientiale si o metafora creata de terapeut. Sunt descrise in detaliu intentiile terapeutice avute in vedere in elaborarea fiecarei metafore, felul in care au fost prezentate clientului si rezultatul obtinut.

Caracteristicile terapeutice

Problemele abordate:

• Depresie majora
• Probleme de memorie / concentrare
• Imprejurari imposibil de schimbat
• Abilitati neadecvate de a face fata
• Deznadejde
• Neputinta
• Nefericire

Resursele dezvoltate:

• Deprinderea capacitatii de relaxare
• Sporirea experientelor pozitive, placute
• Concentrarea pe experientele senzoriale
• Distingerea intre ceea ce poate fi si ceea ce nu poate schimbat
• Dezvoltarea capacitatii de acceptare
• Deprinderea capacitatii de a face alegeri
• Dezvoltarea responsabilitatii

Rezultatele vizate:

• Bucurie
• Discernamant
• Acceptare
• Optiuni
• Speranta
• Responsabilitate

Povestea spusa de Mary despre propria viata era cea a unei persoane afectate de depresie majora. Simptomele difuze, lipsa sentimentelor de bucurie, obezitatea, dependenta de jocurile de noroc, gandurile ruminative, comportamentele de evitare, o casnicie nefericita si ingrijorarile recente legate de memorie si concentrare o facusera sa ajunga de la medicul curant la neurolog, apoi la un specialist in neuropsihologie si, in cele din urma, la mine. La varsta de 50 de ani, Mary avea nevoie sa-si faca auzita povestea vietii, insa aceasta era atat de coplesitor de complexa si complicata, incat m-am trezit intrebandu-ma: „De unde sa incep?"

Citind raportul specialistului in neuropsihologie, mi-am dat seama ca nu exista semne de dementa timpurie. Desi functiile cognitive superioare pareau in ordine pentru cineva de varsta si cu coeficientul ei de inteligenta, punctajul obtinut la completarea Inventarului de Depresie Beck a sugerat un nivel al depresiei „potential sever", cu afect puternic depresiv si niveluri crescute de autodenigrare si autocritica. Mary s-a descris pe sine drept nehotarata, retrasa, irascibila si surmenata. Avea ganduri ruminative in legatura cu aproape tot ce facea, se simtea impovarata de vina si prezenta ideatie suicidara pasiva. Aceste simptome fusesera prezente atatia ani, incat devenisera a doua natura pentru ea.

Ceea ce o determinase sa ceara ajutor au fost grijile de data mai recenta legate de memorie, caci si-a dat seama ca incepe sa uite tot mai des lucrurile pe care si-a propus sa le faca, programarile pe care ar fi trebuit sa le respecte si numele pe care ar fi trebuit sa le retina.

Cine a nascocit expresia „oamenilor buni li se intampla lucruri rele" ar fi putut foarte bine s-o foloseasca pe Mary drept inspiratie. Luand-o de la inceput, a indicat Mary, fusese abuzata sexual in copilarie de tatal ei si de un prieten de familie apropiat. A suferit o tulburare de crestere care a avut drept rezultat o constitutie scunda si plinuta, devenind astfel calul de bataie al colegilor de scoala. Fara inclinatii intelectuale sau sportive, nu a putut sa se remarce asemenea colegilor ei.

Casnicia ei a fost dificila si nefericita, dar a reusit sa nu se desparta de sot. Doi dintre cei patru copii pe care i-a avut au dezvoltat aceeasi tulburare congenitala de crestere de care suferise ea si, nedorind sa aiba parte de aceeasi suferinta, i-a inscris intr-un program de tratament, pentru a primi hormoni de crestere, numai ca sa afle multi ani mai tarziu ca unele loturi de medicamente fusesera contaminate, si acum copiii ei erau expusi riscului de a dezvolta boala Creutzfeldt-Jakob (CJD), o afectiune fatala. Facand ceea ce a considerat ca este cel mai indicat, s-a inscris intr-o asociatie a bolnavilor de CJD, a primit deprimantele buletine de stiri caracteristice acestui gen de asociatii si, plina de generozitate, s-a oferit in mod voluntar sa povatuiasca alte familii afectate de CJD, insa toate acestea i-au accentuat gandurile ruminative despre posibilul deces al copiilor.

Cam in aceeasi perioada, tatal ei ramas vaduv a fost diagnosticat cu cancer. Plina de sentimentul datoriei, Mary s-a mutat impreuna cu sotul in casa tatalui, pentru a avea grija de acesta, daruindu-si casa fiicei sale si familiei acesteia, intrucat aveau probleme financiare si nu-si puteau permite sa-si cumpere casa lor. Mary nu dorea sa fie in preajma unui tata pe care, spunea ea, il ura fiindca o abuzase cand era mica, insa considera ca este de datoria ei sa-l ingrijeasca si nu se putea intoarce la ea acasa fara a o lasa pe drumuri pe fiica.

As putea sa pomenesc si despre cele doua accidente de masina suferite de Mary, despre munca de voluntariat pe care o desfasura in domeniul ingrijirii paliative, despre imbolnavirea si moartea mai multor prieteni si membri de familie pe care ii sustinea, insa am spus suficient pentru a arata ca problemele lui Mary erau in mod clar foarte complicate, de lunga durata si reale. Totusi, in ciuda gravitatii propriilor probleme, Mary se implica intotdeauna in problemele tuturor celorlalti, asemenea unei „mame a tuturor".

DE UNDE SA INCEP?

Poate fi de folos sa arat ca, atunci cand sunt la cabinet cu un client, abordarea mea tinde sa se bazeze pe intrebari pe care mi le pun mie insumi: „Care este rezultatul terapeutic cautat de dient?", „Ce este util sa aflu despre acesta?", „Care dintre resursele sale pot fi folosite in mod fertil?", „Care ar putea fi interventiile cele mai eficiente?", „Cum pot angaja in acel proces clientul si resursele sale?" De-a lungul capitolului de fata, voi formula tipul de intrebari pe care mi le-am pus in timp ce o tratam pe Mary si tipul de raspunsuri pe care le-am gasit, in speranta de a va permite sa observati procesele folosite si felul in care au influentat interventiile si rezultatele.

Desi am prezentat anterior aspecte ale povestii lui Mary, capitolul de fata imi ofera sansa de a strange laolalta aspectele respective, de a le plasa in contextul planului terapeutic general si de a prezenta judecatile si rationamentele din spatele metodelor terapeutice folosite (Burns, 1998, 2005b, 2006).

La auzirea coplesitoarei povesti a lui Mary, prima intrebare pe care mi-am pus-o a fost: „De unde sa incep?" Iata mai jos gandurile care mi-au trecut prin minte.

In primul rand, desi este poate evident, e important sa intelegem ca nu este folositor ca terapeutul sa se lase la fel de coplesit precum clientul de povestea deprimanta a acestuia. Desi avem nevoie sa ascultam povestea clientului, poate sa nu fie benefic din punct de vedere terapeutic ca terapeutul sa ajunga la aceeasi concluzie precum clientul, mai ales daca aceasta implica sentimente de neajutorare, neputinta si deznadejde.

In al doilea rand, daca terapeutul crede in mod realist si cu adevarat optimist in reusita clientului, sunt mai multe sanse ca acesta din urma sa poata modifica procedeele prin care face fata experientelor traite, sa-si dezvolte o mai buna capacitate de a face fata si, astfel, sa ajunga la un rezultat multumitor. S-au scris multe despre speranta, unii descriind-o drept cel mai important element sau factor determinant al rezultatului terapeutic (Frank, 1968, 1975; Hubble si Miller, 2004; Snyder, 1989, 1994, 2000, 2002).

In al treilea rand, data fiind natura complexa si difuza a problemelor din cazuri cum este cel al lui Mary, in general este util sa imparti rezultatul dorit in obiective precise, apoi sa-l mai imparti o data si inca o data. In cele din urma, odata ce a fost definit un obiectiv specific sau mai multe, procedeele prin care pot fi atinse pot fi definite si comunicate mai usor clientului.

CE DOREA MARY SA OBTINA CU AJUTORUL TERAPIEI?

— Prin ce iti va fi utila sedinta de fata? am intrebat-o pe Mary, dupa ce i-am ascultat povestea.
Aceasta intrebare orientata spre rezultat intr-un mod clar si fatis avea la baza urmatoarele presupuneri: (1) povestea lui Mary era suficient de deprimanta ca sa-i mai cer sa insiste asupra ei si (2) deranjul de a face o programare, de a veni la ora stabilita, de a intra in cabinet si de a-si spune povestea demonstra ca isi doreste o schimbare in viata, si inca una in bine. Astfel, intrebarea mea era menita sa afle in mod precis in ce fel vrea sa i se schimbe in bine viata in urma acestei prime sedinte. Daca Mary mi-ar fi raspuns ceva de genul: „Vreau sa stiu de ce sunt atat de deprimata", poate ca ar fi fost util sa analizez impreuna cu ea daca obiectivul ei cel mai important era sa-si inteleaga problemele sau sa-si dezvolte abilitatile si mijloacele necesare pentru a produce schimbarea dorita.

— Nu mai vreau sa fiu atat de uituca, de irascibila sau de retrasa, a raspuns ea.
Afirmatia lui Mary despre ceea ce nu doreste, nu despre ceea ce doreste scoate in evidenta faptul ca, poate mai ales in sfera depresiei, terapeutul se poate astepta sa primeasca raspunsuri formulate intr-un mod negativ sau evitant.

Evitarea reprezinta unul dintre stilurile de a face fata frecvent asociate cu depresia (Yapko, 2001; Seligman, 2002), iar orientarea catre scopurile de evitare (cu alte cuvinte, incercarea de a evita ceea ce nu doresti) mai degraba decat spre scopurile de abordare (cu alte cuvinte, cautarea a ceea ce doresti) se coreleaza in mod similar cu simptomele depresive (Emmons, 1991, 2003; Street, 1999, 2000, 2001, 2002). De aceea, acceptarea unui obiectiv de evitare ca parte a contractului terapeutic poate intensifica in mod involuntar acest aspect al cognitillor si manifestarilor depresive, deoarece nu ofera clientului metode eficiente pentru stabilirea directiei terapeutice sau a directiei pe care o va urma viata sa.

De asemenea, acceptarea unui rezultat exprimat intr-un mod negativ poate fi infricosator pentru client. Ce se intampla daca inceteaza sa mai fie irascibil si retras? Ce se intampla daca lasi pe cineva fara singurele sau principalele sale abilitati de a face fata, chiar daca nu sunt, poate, cele mai functionale? Cum va mai face fata situatiilor de viata dificile? Dimpotriva, daca iti propui un scop si un rezultat pozitive care pot fi obtinute in nod realist, ii oferi clientului atat speranta, cat si capacitatea de se comporta intr-o maniera mai sanatoasa.

Asadar, daca, asemenea lui Mary, clientul formuleaza un scop negativ sau de evitare, poate fi practic si benefic sa-i adresati cu blandete cateva intrebari si sa-l indrumati spre caile prin care sa-l transforme intr-un scop de abordare: „Daca nu vrei sa fii atat de irascibil, cum vrei sa fii?" sau „Daca nu vrei sa fii atat de retras, ce ai prefera sa faci?" Mary a raspuns ca vrea sa fie mai relaxata si mai sociabila. Intrucat gandirea globala, generalizanta este si ea caracteristica pentru cognitiile depresive, cautam s-o ajut sa-si analizeze cu mai multa precizie obiectivele terapeutice prezentate in linii mari. Ce insemna, cu exactitate, „mai relaxat" pentru acest client? In ce nomente se relaxa sau se putea inchipui relaxandu-se? Cum reusea s-o faca? Si ce insemna „mai sociabil"?

Insemna ca Mary vrea sa aiba abilitati mai bune de comunicare sociala, sa invete sa se relaxeze in tovarasia altora, sa se alature unor grupuri cu interese ssemanatoare, sa-si mute atentia de la propriile griji, sa se duca mai des in vizite, sa poarte conversatii telefonice mai frecvente cu prietenii? Ideea de baza in cazul de fata este ca, cu cat scopul e mai precis, cu atat creste probabilitatea de al atinge.

- Sunt relaxata si multumita mai ales atunci cand ma ocup de gradinarit, a sosit raspunsul. Insistentele mele de a afla amanunte incepeau sa contureze posibile interventii precise. Insa voiam ca Mary sa-mi ofere si mai multe amanunte.





Alte carti de acelasi autor

101 povesti vindecatoare pentru copii si adolescenti. Folosirea metaforelor in terapie    101 povesti vindecatoare pentru copii si adolescenti. Folosirea metaforelor in terapie

Pagini: 570 / Pret: 56.00 lei
Psihologul australian George Burns explica in cartea -101 povesti vindecatoare pentru copii si adolescenti- in ce fel povestea curativa poate fi integrata firesc in terapie si cum pot fi create si folosite in cabinet noi metafore vindecatoare. Utile pentru toti cei care lucreaza cu adolescenti si copii, resursele terapeutice din carte pot fi combinate si cu alte tehnici, cum ar fi terapiile prin joc, arta, muzica si drama.
101 povesti vindecatoare pentru adulti. Folosirea metaforelor in terapie    101 povesti vindecatoare pentru adulti. Folosirea metaforelor in terapie

Pagini: 512 / Pret: 53.00 lei
Volumul -101 povesti vindecatoare pentru adulti. Folosirea metaforelor in terapie-, de George W. Burns, aduce o colectie bogata de povesti pe baza carora sa se poata crea metafore terapeutice pline de sens. Autorul ofera exemple de caz, proceduri detaliate, tehnici pentru a ascuti abilitatile, a spori comunicarea si a creste eficienta interventiei terapeutice. Cartea este un ghid pentru povestitul eficient si utilizarea vocii povestitorului in cel mai propice mod spre a antrena clientul si a incepe calatoria vindecarii.



Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015