Cum sa inlaturam starile de teama ale copiilor prin povesti terapeutice - Anne Floret

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





98 TITLURI DISPONIBILE

50 TITLURI DISPONIBILE

220 TITLURI DISPONIBILE

35 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Cum sa inlaturam starile de teama ale copiilor prin povesti terapeutice - Anne Floret       Cum sa inlaturam starile de teama ale copiilor prin povesti terapeutice
de

Anne Floret a adunat in cartea „Cum sa inlaturam starile de teama ale copiilor prin povesti terapeutice” scurte naratiuni care sa-i ajute pe parinti si educatori sa abordeze prin povesti temerile, grijile, nelinistile, tristetile copiilor pentru a le conduce pasii spre vindecarea sufleteasca. Dar, mai important, autoarea ghideaza pasii cititorilor catre metode de a-i invata pe copii sa-si spuna propriile povesti, care au valente vindecatoare mult mai puternice.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: Orizonturi
Colectia: Metode moderne de crestere si educare a copiilor
Pagini: 214
   
Anul aparitiei: 2015
Editia originala: 2014
Traducere din limba franceza de Anca Coman
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 130 mm x 200 mm
ISBN: 978-973-736-291-9


Descrierea editorului

Povestile terapeutice reprezinta un instrument extrem de folositor parintilor si educatorilor pentru a-i ajuta pe copii sa depaseasca anumite probleme si spre a intelege ce se intampla in profunzimea sufletului lor. Limbajul simbolic se adreseaza sufletului, acea parte a aisbergului pe care noi nu o vedem si pe care o putem controla prin aceste metafore vindecatoare.

Anne Floret subliniaza in cartea "Cum sa inlaturam starile de teama ale copiilor prin povesti terapeutice" ca problemele si situatiile in care povestile terapeutice isi pot dovedi din plin utilitatea se refera la: dificultatea in a adormi, frica de cosmaruri, controlul reflexelor de urinare şi defecare, separarea parintilor, prezenta unui singur parinte in viata de zi cu zi, adoptia privita ca abandon al parintilor naturali sau ca un fenomen stresant de adaptare la noua familie, existenta unui mediu familial ostil, dificultatile scolare, incapacitatea de a accepta un parinte vitreg, abuzul sexual etc.

De-a lungul temelor abordate, parintii si educatorii pot parcurge cateva povesti pe care le pot reda copiilor in scop terapeutic, dar, insusindu-si anumite simboluri cu o mare putere asupra inconstientului micutilor, pot crea ei insisi alte povesti adaptate diverselor probleme ale acestora.

Anne Floret este psiholog si psihoterapeut cu indelungata experienta in domeniul relatiilor dintre copii si parinti.



Anne Floret

Anne Floret este psiholog clinician si psihoterapeut cu o experienta de peste 35 de ani in domeniul relatiilor dintre copii si parinti.



Pagini din carte

                     

                     

                     

   



Cuprinsul cartii

Prolog

Introducere
Cum se nasc povestile
Care sunt obiectivele acestei carti?
Scopul acestei carti este acela de a-l atinfe pe copil in realitatea sa
Cum se citeste aceasta carte?
Crearea de povesti
A spune o poveste este o adevarata poveste
Simbolul

1. Somnul
Povestea 1: Vaporul micutului marinar
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut
Povestea 2: Micul tigru si ceasornicarul viselor
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

2. Despartirea parintilor
Povestea 1: Capitanul si meduzele
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut
Povestea 2: Pitigoiul echilibrist
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

3. Limitele
Florent si toba
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

4. Adoptia
Povestea 1: Calatoria lui Louis Glisse
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut
Povestea 2: Un copac atat de mare
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

5. Controlul sfincterelor
Moa, farfuria si lingura ei
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

6. Excluderea
Borcanul spart
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

7. Familie biculturala
Muntele alb
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

8. Frustrarea
Cuibul stramb
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

9. Dificultatile scolare
Povestea 1: Satenii invizibili
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut
Povestea 2: Colina vulpii
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

10. Regresul
Porcusorul care stia tot
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

11. Familia recompusa
Povestea 1: Crabul urias
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut
Povestea 2: Pajul si printesa
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

12. Copilul si moartea
Grota cu doua capete
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

13. Abuzurile
Batistuta
Introducere
Povestea
Explicatie
Dinamica povestii
Simbolurile importante de retinut

Pas cu pas tu si copilul tau
Eroul
Cautarea
Punctul de plecare
Timpul
Actiunea
Sfarsitul
Propune
Permite-i copilului sa deseneze

Sfaturi
Glosar de simboluri prezente in povesti




Fragmente din carte

Fragment din capitolul 4. Adoptia.

Povestea 1. Calatoria lui Louis Glisse (4-7 ani)

Aceasta prima poveste se adreseaza copiilor adoptati. Ea evoca trauma initiala pe care o reprezinta abandonul parintilor si excluderea din familie. Evidentiaza etapele de strabatut pentru a se adapta in noua familie.
Este bine sa afirmam in preajma copilului ca parintii lui adoptivi l-au ales, chiar daca el stie in adancul sufletului sau ca inainte a existat un abandon. Sarcina vietii sale va fi aceea de a cicatriza aceasta negare initiala. Prima ruptura este pentru totdeauna intiparita in psihicul copilului, dar o familie iubitoare permite formarea unei personalitati creative si adaptarea la diverse conditii de viata.

Aceasta prima poveste a fost inspirata de un baietel de 7 ani adoptat peste hotare la varsta de 2 ani, o adoptie relativ tarzie. Copilului ii este greu sa se adapteze la scoala. El este hipersensibil si ascunde in spatele comportamentului sau distrat un protest impotriva a ceea ce i se cere. Mesajul oferit parintilor este acela al rabdarii si al tolerantei.

POVESTEA

1. A fost odata ca niciodata un baietel pe nume Louis Glisse. El trebuia sa fuga din tara sa, unde era razboi, si sa porneasca pe drumul noii sale vieti. Lui Louis Glisse ii placea foarte mult sa faca lumea sa rada.

2. Dar pe drum a ajuns in fata unei mari prapastii, iar noua lui tara era de cealalta parte.

3. Ce a facut Louis Glisse? El a cugetat si, inteligent, a decis sa puna o scandura de-a curmezisul prapastiei. Si a traversat-o curajos.

4. Odata ajuns de cealalta parte, si-a scuturat praful de pe haine si a privit cu atentie peisajul. Totul era foarte verde, de un verde-deschis si frumos El privea totul in jurul lui pentru a descoperi bine aceasta noua tara.

5. Louis Glisse credea ca acel loc era perfect pentru el. S-a rostogolit pe iarba, s-a tolanit pe burta in aceasta preerie care mirosea frumos si care ii facea bine.

6. Louis Glisse trebuia sa-si continue calatoria. Si-a reluat drumul, dar un lac mare ii bara calea. Trebuia sa ajunga in cealalta parte, pe malul celalalt. A gasit o barca pe care el insusi a impins-o pe apa si in care s-a suit curajos.

7. Pe celalalt mal erau sate. Existau acolo case, magazine, multa lume si totul arata foarte bine. El era atat de bucuros incat s-a grabit sa se duca in toate directiile. El voia sa faca totul foarte repede, imbratisa oamenii, dar ii si impingea. Totul era nou pentru el.

8. Atunci i s-a explicat cum trebuie sa se comporte in aceasta tara noua, i s-au aratat care sunt noile maniere, cum trebuia sa-si ocupe timpul pentru a munci, cum trebuia sa aiba rabdare si sa fie atent. Si Louis Glisse a devenit foarte puternic si a muncit foarte bine, chiar daca, uneori, continua sa faca pe clovnul, caci el voia sa fie iubit.

EXPLICATIE

1. A fost odata ca niciodata un baietel pe nume Louis Glisse. El trebuia sa fuga din tara sa, unde era razboi, si sa porneasca pe drumul noii sale vieti. Lui Louis Glisse placea foarte mult sa faca lumea sa rada.

La inceputul vietii copilului adoptat, a existat o „explozie" in sanul familiei din cauza unui „razboi", pamantul copilului, soclul sau, a fost devastat. El nu a putut fi integrat in neamul familial din care provine din diverse motive, cel mai adesea legate de saracie. Familia a explodat. Acest copil detine deja propriul mecanism de aparare si de adaptare, care este acela de a face pe clovnul.

2. Dar pe drum a ajuns in fata unei mari prapastii, iar noua lui tara era de cealalta parte.

Aceasta falie, in pamant, simbolizeaza o ruptura profunda, aceea de a parasi orfelinatul unde copilul a invatat un limbaj, pentru a se duce intr-o familie care vorbeste un altul pe care el nu l-a inteles niciodata. De asemenea, el trebuie sa-i paraseasca pe oamenii de la orfelinat care s-au ocupat de el, precum si compania altor copii. Pamantul este simbolul puternic si universal al apartenentei noastre la viata, el este Gaia, mama tuturor fiintelor.

3. Ce a facut Louis Glisse2 El a cugetat si, inteligent, a decis sa puna o scandura de-a curmezisul prapastiei. Si a traversat-o curajos.

Regasim simbolistica lemnului, aici sub aspectul lui de „scandura de salvare". Copilul are vointa de a merge inainte, el este descurcaret. Noua familie este o scandura de salvare pentru el, chiar daca pentru asta este nevoie sa traverseze o prapastie.

4. Odata ajuns de cealalta parte, si-a scuturat praful de pe haine si a privit cu atentie peisajul. Totul era foarte verde, de un verde-deschis si frumos. El privea totul in jurul lui pentru a descoperi bine aceasta noua tara.

Louis Glisse tocmai a parasit o tara aflata in razboi, a traversat o prapastie si el priveste aceasta tara noua unde tocmai a sosit. Acel verde este culoarea sperantei si, in acelasi timp, sugereaza procesul de adaptare.

5. Louis Glisse credea ca acel loc, era perfect pentru el. S-a rostogolit pe iarba, s-a tolanit pe burta in aceasta preerie care mirosea frumos si care ii facea bine.

Micutul erou considera ca are dreptul sa profite putin de noile desfatari si de speranta. Cand regasim aceasta idee de a se rostogoli pe iarba sau pe pamant inseamna ca munca de adaptare poate sa inceapa.

6. Louis Glisse trebuia sa-si continue calatoria. Si-a reluat drumul, dar un lac mare ii bara calea. Trebuia sa ajunga in cealalta parte, pe malul celalalt. A gasit o barca pe care el insusi a impins-o pe apa si in care s-a suit curajos.

Nu este de ajuns sa adopte un nou taram, chiar daca acesta este bland, el trebuie sa se adapteze din punct de vedere cultural, sa-si schimbe viziunea asupra vietii (chiar daca este mic, copilul este impregnat de cultura pe care a cunoscut-o inainte de a fi adoptat) si sa se adapteze acestei civilizatii noi. A trece de pe un mal pe celalalt al unui lac simbolizeaza o noua formare. Barca permite traversarea si „debarcarea" in cealalta parte. Acest simbol este, de asemenea, foarte prezent in anumite povesti pentru a sublinia contextul nasterii.

7. Pe celalalt mal erau sate. Existau acolo case, magazine, multa lume si totul arata foarte bine. El era atat de bucuros incat s-a grabit sa se duca in toate directiile. El voia sa faca totul foarte repede, imbratisa oamenii, dar ii si impingea. Totul era nou pentru el.

Un mal locuit simbolizeaza un grup social mai mare decat grupul familial El include familia, fratii si surorile, prietenii de familie, comerciantii din jurul locuintei si scoala. Este o entitate in acelasi timp familiala si economica. Louis Glisse vine de departe, din toate punctele de vedere. Abandonul, orfelinatul si tot ceea ce nu cunoastem referitor la conditiile sarcinii il fac pe copil sa aiba intarzieri cognitive. Pentru el, urgent este mai intai sa stabileasca bazele afective sigure care ii vor asigura rezistenta.

Pentru parinti, scopul este acela de a gasi echilibrul intre latura „materna" si educationala. Insa lui i se cer performante pe care nu le poate asigura. Asadar, el lasa impresia ca este un elefant intr-o pravalie cu obiecte de portelan. De unde i se trage personalitatea de clovn, foarte importanta pentru el, chiar daca aceasta ii irita pe educatori. Alti copii pot sa reactioneze prin sisteme de adaptare diferite.

8. Atunci i s-a explicat cum trebuie sa se comporte in aceasta tara noua, i s-au aratat care sunt noile maniere, cum trebuia sa-si ocupe timpul pentru a munci, cum trebuia sa aiba rabdare si sa fie atent. Si Louis Glisse a devenit foarte puternic si a muncit foarte bine, chiar daca, uneori, el continua sa faca pe clovnul, caci el voia sa fie iubit.

Aici este vorba despre latura educationala. Este nevoie ca respectivul copil sa primeasca si sa includa instrumentele care ii vor permite sa se descurce in viata. Este vorba despre invataminte sociale si scolare. Insa lui Louis Glisse, din cauza trecutului sau, ii este greu sa se concentreze, ceea ce nu este deloc surprinzator. Inca o data, educatorii trebuie sa fie fermi, dar rabdatori si iubitori. Si vor fi nevoiti sa respecte aceasta personalitate de clovn specifica respectivului copil, caci ea ii permite sa se integreze si-i ofera importanta in grupul copiilor. Este identitatea vie pentru el.

DINAMICA POVESTII

Scopul micutului erou care tocmai a supravietuit dupa doua adevarate cataclisme, abandonul si schimbul de cultura, este acela de a-si urma drumul, datorita noilor oportunitati care i se prezinta. El se simte bine primit in acest nou „humus", dar i se cere sa fie la fel ca si ceilalti copii ai acestei culturi. Cum sa se adapteze si sa se remarce daca nu adoptand o personalitate de clovn?
A adopta un copil inseamna, de asemenea, a-i adopta trecutul. Stiind ca evenimentele cele mai importante din viata unui individ sunt cele petrecute in jurul varstei de 9 luni, noii parinti vor trebui sa fie constienti de acest trecut al abandonului initial care este un element esential in ceea ce priveste destinul copilului. Totusi, dragostea daruita acestui copil, chiar daca nu sterge primele conditii de viata, va consolida procesul de adaptare. Si va face posibil sa se spuna ca acest copil a avut noroc, in ciuda evenimentelor traite initial.

SIMBOLURILE IMPORTANTE DE RETINUT

Razboi — Explozie — Prapastie — Scandura din lemn — Culoare verde — A se rostogoli (pe pamant) — Iarba frumos mirositoare — Lac — Ambarcatiune — Mal locuit — Sat.

---------------------------------------------


"O poveste este mult mai bogata in simbolurile din care suntem alcatuiti, precum apa, pamantul, focul si aerul. Aceasta carte va invita sa uitati de tot, pentru a stabili o legatura cu copilul caruia ii spuneti povestea, cu scopulde a percepe si de a-i restitui ceva din adevarata lui fire, din realitatea lui."

"A fi o fiinta umana inseamna sa te nasti in lumea simbolica, in lumea limbajului impartasit. Simbolul este structura inconstientului nostru. (…) Simbolul, la fel cum se intampla in vis, permite ca un lucru sa fie in acelasi timp opusul sau, ca elementele opuse sa se creeze, ca mai multe sensuri sa se exprime in aceeasi imagine."

"Datorita simbolului, dinamismul propriu vietii se descatuseaza de orice ingradire morala si intelectuala. El ne uneste – conform semnificatiei pe care o are etimologia sa greceasca, sumbolon, desemnand un obiect taiat in doua din care fiecare protagonist patra o jumatate pentru a se recunoaste mai tarziu – cu un alt nivel al constientului. El este dovada partii din invizibil al carei control nu il avem."

"Punctul de plecare al povestii corespunde punctului psihic de unde porneste copilul pentru a-si implini cautarea, el este cauza de origine a ranii, reprezentand in mod fundamental falia in jurul careia copilul va trebui sa se cicatrizeze, drumul sau spre adaptare."






Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015