Psihologia desenului la copil - Philippe Wallon

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





101 TITLURI DISPONIBILE

57 TITLURI DISPONIBILE

231 TITLURI DISPONIBILE

38 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Psihologia desenului la copil - Philippe Wallon       Psihologia desenului la copil
de , ,

Ce semnifica desenele copiilor? Ce mesaje ascund? Cum le descifram? De-a lungul timpului specialisti din domeniul psihologiei, si nu numai, au incercat sa descopere modalitatile de interpretare cat mai precisa a acestui act creativ, spontan si plin de sensuri al copiilor. Atat de fireasca, insa pe atat de misterioasa expresia grafica a emotiilor si gandurilor copiilor ramane un teritoriu inca de cercetat. Cartea -Psihologia desenului la copil-, de Philippe Wallon, Anne Cambier si Dominique Engelhart, este una dintre piesele unui imens puzzle.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: Trei
Colectia: Psihologie-Psihoterapie
Pagini: 296
   
Anul aparitiei: 2012
Editia originala: 1990
Traducere din limba franceza de Nicolae Balta
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 145 mm x 205 mm
ISBN: 978-973-707-692-2


Descriere psihoshop.ro

Cum folosim in terapie desenul copilului? Ce influente... genetice, culturale, personale trebuie avute in vedere in interpretarea desenelor? Ce importanta ar trebui sa le acorde practicienii in ansamblul procesului terapeutic? Cat de obiectiva este interpretarea? Pana unde desenul inlocuieste comunicarea cu terapeutul? Autorii cartii "Psihologia desenului la copil", Philippe Wallon, Anne Cambier si Dominique Engelhart se centreaza pe aceste probleme si multe altele, foarte actuale, cum ar fi: folosirea calculatorului ca mijloc pentru exprimare grafica.

Capitolul intai si cel de-al doilea ofera cadrul general, istoria studiilor desenului, date despre descrierea si interpretarea sa, precum si particularitatile sale culturale. Capitolul al treilea prezinta probele clasice care folosesc desenul, iar ultimele patru capitole sunt dedicate relatiei dintre desen si psihopatologie, precum si raportului dintre desen si computer.

Adevarat tratat de psihologia desenului, cartea "Psihologia desenului la copil" se adreseaza studentilor la psihologie, psihologilor care se ocupa de copii, precum si psihoterapeutilor de orice orientare. Dar poate si parintii curiosi de semnificatiile desenelor copiilor lor pot gasi in carte indicii despre cum sa-si ajute copiii sa se dezvolte armonios, dar si modalitati de a-i cunoaste si de a comunica mai bine cu ei prin intermediul productiilor grafice.

Philippe Wallon este psihiatru, doctor in psihologie, cercetator la Institutul National al Sanatatii si Cercetarii Medicale (Paris).

Anne Cambier este doctor in psihologie si coordonatoare de proiecte la Universitatea Libera din Bruxelles.

Dominique Engelhart este profesor de psihologie la Universitatea Paris X-Nanterre.




Pagini din carte

                     

         



Cuprinsul cartii

Introducere (Philippe Wallon)

Capitolul I. Ce inseamna sa desenezi (Anne Cambier)
A. Cautarea intelesului
B. Constituentii actului grafic

Capitolul II. Aspecte genetice si culturale (Anne Cambier)
A. Introducere

B. Limitele metodologice: studiul curentului motivational

C. Abordarea in termeni de stadii
1. Publicatiile lui Luquet
2. Lucrarile lui Lowenfeld

D. Lucrarile de dupa 1960, abordarea de dezvoltare
1. Primele linii
2. Spre varsta de trei ani
3. In jurul varstei de patru si cinci ani
4. Varstele ulterioare

E. Studiul desenului cu tema, desenul persoanei
1. Limitele abordarii psihometrice
2. Specificitatea temei
3. Primele reprezentari
4. Studiile longitudinale
5. Stilul personal al productiei
6. Lucrarile complementare
7. Aspectele culturale

F. Concluzii

Capitolul III. Desen, utilizare clinica si cercetari (Dominique Engelhart)
A. Temele clasice
1. Probele de copiere
2. Reprezentarea formei umane
3. Testul familiei
4. Casa
5. Copacul
6. Testul "House-Tree-Person"
7. Desenul grupului
8. Multiplicitatea temelor

B. Incercarile de validare
1. "House-Tree-Person"
2. Animalul
3. Familia
4. Deseneaza-te la scoala
5 . Desenul corabiei
6. Cubul

C. Concluzie

Capitolul IV. Activitatea grafica si executarea desenului (Philippe Wallon)
A. Studiul conturului pe desenul terminat
1. Diferitele forme
2. O "veriga lipsa"
3. Evolutia desenului la un copil
4. Ipoteze genetice
5. Forme si grile de cotatie

B. Observarea copilului care deseneaza
1. Bogatie si dificultati ale observarii copilului care deseneaza
2. Executarea figurilor simple
3. Cercetarile despre desenul personajului

C. Analiza executarii personajului
1. Aportul informaticii la analiza executarii
2. Punctul de plecare al desenului si directia primei linii
3. Tipuri pentru executarea desenelor

D. Concluzii

Capitolul V. Desenul si contextul sau (Philippe Wallon)
A. Alterarile desenului
1. Oboseala copilului
2. Absenta modelului intern
3. Dificultatile de a intelege modelul intern
4. Copierea unui model exterior
5. Imaginatia

B. Invatarea unei forme

C. Pedagogie si desen

D. Arta infantila

Capitolul VI. Desen si inadaptare si/sau patologie (Philippe Wallon)
A. Dificultatile unei demonstratii

B. Copilul retardat

C. Boli organice (printre care tulburarile neurologice)
1. Tulburari generale, encefalopatii, encefalite
2. Tulburari ale functiilor (vaz, auz, limbaj)
3. Alte maladii organice

D. Boala mintala si tulburari psihologice
1. Tulburari nevrotice
2. Tulburari psihotice
3. Traumatisme psihice
4. Alte tulburari

E. O ancheta in cadrul scolaritatii primare

F. Desen si psihoterapie

Capitolul VII. Desen si computer (Philippe Wallon)
A. Computer si creativitate la copil

B. Programe informatice si desenul copilului
1. Material si metode de prelucrare informatica a desenului
2. Analiza automata a desenului personajului
3. Analiza automatica a desenului Figurii complexe a lui Rey
4. Simularea desenului pe computer

C. Concluzie
Concluzie (Philippe Wallon)




Fragmente din carte

"Cand se naste desenul, sub forma de grifonaj, copilul nu stie ca "deseneaza", dar nu este totusi orb. El observa cu o delectare infinita aceasta urma pe care o lasa pe hartie. Descopera o minune: e capabil sa creeze un "obiect", un lucru care devine treptat independent de el. Poate continua sa se miste, sa deseneze, si liniile raman neschimbate. Gestul lui, pe masura ce continua, adauga (sau chiar ascunde), dar nu modifica ceea ce a fost facut mai inainte. Incetul cu incetul, are loc un schimb, intre o mana care deseneaza si un ochi care observa. Acest prim contact, actualmente din ce in ce mai precoce, este esential pentru copil. Intr-adevar, el are putine alte ocazii de a crea obiecte. Cel mai frecvent, el experimenteaza propriile sale gesturi, dar acestea sunt efemere. In ceea ce priveste desenul, acesta e permanent, copilul poate reveni asupra lui dupa o pauza sau il poate arata celor din jur." (Philippe Wallon)

"Uneori, copilul isi mototoleste brutal desenul, il rupe sau il mazgaleste salbatic. Pe plan artistic, e vorba de o pierdere. Dar pentru copil aceasta manipulare constituie un principiu fundamental: desenul este cu adevarat un obiect manipulabil. El este deci realmente independent de propiul lui corp. Copilul a dobandit, asadar, un "statut", el poate modifica sau chiar distruge liber ceea ce a construit el insusi. Desenul se situeaza intr-o interactiune cu mediul ambiant, el este simbolul controlului mediului, al comunicarii in sens larg. Din toate aceste motive, desenul participa la evolutia psihologica si motrice a copilului. El constituie probabil ilustrarea cea mai bogata a acesteia, alcatuita din culori si vise." (Philippe Wallon)

"Varsta aparitiei primelor linii variaza, in general, intre noua sau zece luni si doi ani, in functie de circumstantele si de conditiile in care traieste copilul; antecedentele acestei activitati de trasare a liniilor sunt de cautat in maculare, inmazgalire, in placerea pe care o simte copilul de a produce un efect exterior siesi si de a-si afirma in acest fel existenta." (Anne Cambier)

"Intre doi si trei ani, alaturi de puterea cuvantului, copilul va descoperi puterea imaginii si capacitatea sa de a semnifica printr-un desen, descoperire cu atat mai usoara si apreciata, cu cat mediul cultural l-a familiarizat pe copil cu acest mod de exprimare (carti de imagini, material creion-hartie, programe televizuale). Constient de o competenta, copilul cauta sa produca mai mult si mai bine;el multiplica incercarile, manipuleaza instrumentele si suporturile, experimenteaza gesturile si efectele lor; el cauta noi combinatii, le retine pe unele, le elimina pe altele, ameliorandu-si fara incetare propriile scheme." (Anne Cambier)

"Sase ani constituie din multe puncte de vedere o varsta a schimbarilor; copilul paraseste lumea prezentului, gandirea i se organizeaza , face legaturi intre ce este, ce a fost si ce va fi. Sincretismul si egocentrismul apar ca niste relicve ale trecutului." (Anne Cambier)






Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015