Didactica functionala. Obiective, strategii, evaluare. Cognitivismul operant - Michel Minder

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





100 TITLURI DISPONIBILE

57 TITLURI DISPONIBILE

233 TITLURI DISPONIBILE

38 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Didactica functionala. Obiective, strategii, evaluare. Cognitivismul operant - Michel Minder       Didactica functionala. Obiective, strategii, evaluare. Cognitivismul operant
de



Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: ASCR
Colectia: Educatie
Pagini: 392
   
Anul aparitiei: 2011
Editia originala: -
Traducere din limba franceza de Livia Titieni
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 165 mm x 240 mm
ISBN: 978-973-7973-95-5


Pagini din carte

                     

                     

                     

      



Cuprinsul cartii

Cuprins
Cuvant inainte

INTRODUCERE

I. Educatia, intreprindere de modificare a comportamentului

II. Modificare spontana si modificare organizata

Un model al invatarii spontane
Un model al interventiei pedagogice
A invata si a preda
* Doua concepte interactive
* Didactica traditionala si didactica noua
A configura scoala
* Proiectul pedagogic
* Contractul didactic

CAPITOLUL 1 - DEFINIREA OBIECTIVELOR

Introducere: definirea noului comportament

1. Ce este un obiectiv pedagogic?
2. De ce sa definim obiectivele pedagogice?
Argumentar clasic
* A asigura transparenta intentiilor
* A structura demersul de predare
* A permite o evaluare coerenta
Situatii particulare
* Obiective de transfer si obiective de exprimare
* Curriculum manifest si curriculum ascuns
3. Cum sa definim obiectivele pedagogice?
Analiza componentelor comportamentului
* Componenta mentala: reprezentarea
* Componenta observabila: performanta
* Interactiunea componentelor
Definirea componentelor unui obiectiv
* Definirea componentei observabile mentale: reprezentarea
* Definirea componentei observabile: performanta
* Coordonarea si formularea obiectivului


I. Definirea componentei „obiect”: Obiectivele referitoare la competenta

1. Explorarea obiectivelor referitoare la competenta
Competente si valori
* Axiologizarea
* Finalizarea
* Didactizarea
Competente si programe
* Selectarea continutului
* Prezentarea documentului
* Utilizarea instrumentului
Competente si cunostinte
* Componentele obiectivului referitor la competenta
* Referintele obiectivului referitor la competenta

2. Mobilizarea obiectivelor referitoare la competenta
Evaluarea diagnostica: competenta „a”
* Acel „deja-acolo”
* Conceptiile spontane
Contingentele de implantare a noii competente
* Obstacolele presupuse
* Zona proximei dezvoltari


II. Definirea componentei „operatie”: Obiectivele referitoare la capacitate

1. Explorarea obiectivelor referitoare la capacitate
Capacitati instrumentale
* Abilitatea discursiva si abilitatea cognitiva
* Abilitatea motorie
Capacitatile relationale
* Abilitatea de expresie personala
* Abilitatea de dezvoltare personala

2. Activarea obiectivelor referitoare la capacitate
Intoarcere la competenta
Anticiparea strategiei
* Anticiparea situatiei-problema
* Anticiparea strategiei de solutionare


III. Definirea rezultantei „produs”: Obiectivele referitoare la performanta

1. Explorarea obiectivelor referitoare la performanta
Performanta, rezultanta observabila
Performanta, indicator mental

2. Operationalizarea obiectivelor referitoare la performanta
Descrierea obiectului-competenta
Descrierea operatiei-capacitate
Descrierea produsului-performanta
* Descrierea circumstantelor sarcinii
* Descrierea criteriilor de evaluare

Index


IV. Organizarea curriculum-ului

Introducere: calea didactica

1. Organizarea unitatilor de invatare: secventa
* O singura unitate de invatare
* Unitati de invatare a caror ordine este indiferenta
Competentele complexe
* Ordinea ierarhica
* Ordinea algoritmica
* Reteaua conceptuala
Tehnici de organizare
* Analiza in arbore a lui Le Xuan
* Matricea lui morganov

2. Organizarea secventelor de invatare: curriculum-ul
Ordonari rationale
* Ordinea naturala
* Ordinea complexitatii
* Ordinea logica
Ordonari functionale
* Organizarea pe teme
* Organizarea pe centre de interes
* Organizarea pe baza de proiect

3. Organizarea structurilor invatamantului: cursusul
Invatare si dezvoltare
* Piaget si evolutia genetica
* Vagotki si medierea sociala
Dezvoltare si invatamant
* Cursusul spiralar
* Cursusul ciclic
* Cursusul modular


CAPITOLUL 2 - STRATEGIILE DE MOTIVARE

Introducere: pregatirea situatiei-problema

I. O pedagogie a interesului

1. Dinamica comportamentului
Adaptarea individului la mediu: homeostazia
Dezadaptarea individ-mediu: nevoia
Readaptarea individ-mediu: comportamentul
* Readaptarea automata
* Readaptarea neautomata

2. Dialectica dorintei de a invata
False conceptii ale interesului
* Metodele de constrangere
* Metodele atragatoare
* Metodele socratice
Educatia functionala
* Situatia-deficit
* Situatia-problema


II. O didactica a problemei

Introducere: angajarea elevului
Activarea nevoilor
* Piramida lui Maslow
* Modelul lui Mucchielli
* Cercetarile contemporane
Specificarea interesului
* A insera obiectivul in sarcina
* A situa sarcina intr-un context
* A asigura coerenta obiectiv-sarcina

1. Pregatirea situatiei-cadru
Introducere: notiunea de context sau de spatiu-problema
Scoala deschisa
* Practicile sociale de referinta
* Explorarea mediului
* Exploatarea actualitatii
Cadrul didactic „antrenor”
* Cadrul didactic psiholog
* Cadrul didactic cultivat

2. Pregatirea situatiei-problema
Introducere: notiunea de focar sau de nod-obstacol
Problematicile scurte: un context disciplinar si un focar
* Problemele spontane
* Problemele provocate
* Problemele construite
Problematicile lungi: un context interdisciplinar si mai multe focare
* Problematicile concentrate
* Problematicile proiectate


CAPITOLUL 3 - STRATEGIILE DE APROPRIERE

Introducere: rezolvarea situatiei- problema
1. Explorarea situatiei-problema
Reperajul
* Constientizarea obstacolului
* Primire, ancorare, punct de sprijin
* Exprimarea reprezentarilor
Destabilizarea
* Conflictul cognitiv
* Conflictul sociocognitiv

2. Cautarea si descoperirea solutiei
A dezlega structura-problema
* A ridica obstacolul, a modifica reprezentarile
* Interactiunile de tutela: mediere si sprijin
Organizarea structurii-solutie
* Teoria campului si psihologia structurala
* Invatarea strategica
* Niveluri de structura si proceduri de restructurare
* Negarea excluderilor metodologice

3. Emiterea raspunsului

4. Reorganizarea repertoriului comportamental
Reducerea nevoii: compensarea dezechilibrului
Legea efectului: modificarea comportamentului
Intaririle auxiliare in mediu scolar


I. Situatiile-problema cu structura-solutionare complexa: Cautarea raspunsului prin incercari si

erori


Introducere: constructivismul
Demersul euristic
Statutul erorii

1. Procedura incercarilor si erorilor
Elaborarea ipotezelor
Evaluarea ipotezelor

2. Pedagogia incercarilor si erorilor
Pregatirea contingentelor de solutionare
* Structurile implicite
* Structurile „implicitate”
Modalitatile cautarii
* Explorarea situatiei
* Cautarea solutiei
* Descoperirea solutiei
Cadrul didactic animator


II. Situatiile-problema cu structura-solutionare. Facilitata: descoperirea raspunsului prin insight



Introducere: gestaltismul
Demersul holistic
Rolul vizibilitatii

1. Procedura insight-ului
Simptomatologia insight-ului
Metodologia insight-ului
* Cautarea stimulului-semnal
* Tehnici de investigare

2. Pedagogia insight-ului
Pregatirea contingentelor de solutionare
* Structurile explicite
* Structurile explicitate
Modalitatile descoperirii
* Oferirea de indicii
* Procedurile de amorsare
Cadrul didactic „catalizator”


III. Situatiile-problema cu structura-solutionare dirijata: Emiterea raspunsului prin conditionare

operanta


Introducere: behaviorismul
Demersul algoritmic
Rolul intaririi

1. Procedura conditionarii operante
Modelarea comportamentului
Divizarea activitatii

2. Pedagogia conditionarii operante
Pregatirea contingentelor de intarire
* Structurile fractionate
* Structurile programate
Modalitatile de emitere
Cadrul didactic instructor


IV. Situatiile-problema cu structura-solutionare data: Achizitia raspunsului prin invatare verbala

semnificanta


Introducere: teoria lui ausubel
Demersul ierarhic
Rolul structurilor de primire

1. Procedura invatarii verbale semnificante
Structurile cognitive asimilatoare
Organizatorii de ancorare

2. Pedagogia invatarii verbale semnificante
Pregatirea contingentelor de achizitie
* Predarea transmisiva
* Invatarea receptiv-imitativa
Modalitatile de achizitie
* Metoda expozitiva
* Metoda prin „redescoperire constrangatoare”
Cadrul didactic transmitator

Concluzie: un dispozitiv de solutionare diferentiata

1. Pedagogia diferentiata
Ce este pedagogia diferentiata?
De ce trebuie diferentiata pedagogia?
* Eterogenitatea invatarii
* Omogenitatea invatamantului
Cum sa se diferentieze pedagogia?
* Diferentiere simultana si pedagogie diversificata
* Diferentiere succesiva si pedagogie variata

2. Diferentierea strategica succesiva
Injectarea de indicii strategice
Un sprijin individual progresiv
* Functiile de ghidare
* Tipurile de ghidare
* Stilurile de ghidare

3. Reglarea interactiva
Pilotarea in timp real
* Observatia formativa
* Introspectia metacognitiva
Pedagogia reusitei
* Pedagogia preventiva
* Pedagogia de sustinere


CAPITOLUL 4 - EVALUAREA SI STRUCTURAREA ACHIZITIILOR

Introducere: a ajusta, a integra si a judeca noul comportament

I. Evaluarea formativa si reglarea amanata

1. Evaluarea formativa
Informatia pilotata de catre cadrul didactic
* Obiectele informarii
* Modalitatile informarii
Informatia pilotata de catre elev
* Autoevaluarea formativa
* Coevaluarea formativa
Evaluarea formatoare

2. Reglarea amanata
Reglarea retroactiva
* Activitatile de remediere
* Pedagogia expertizei
Reglarea proactiva
* Activitatile de extindere
* Activitatile de aprofundare


II. Structurarea si integrarea cunostintelor

Introducere: formalizarea achizitiilor

1. Reorganizarea cunostintelor
Verbalizare si conceptualizare
* Verbalizarea achizitiilor
* Construirea conceptelor
Integrare si punere in retea
* Integrarea cunostintelor
* Punerea in retea
Teoretizare si formalizare
* Activitatile de sinteza
* Manualele scolare

2. Exersarea noii competente
O exersare spiralara
* Exercitiile masive
* Comportamentele recurente
O exersare diferentiata
* Stabilizarea raspunsului
* Evolutia raspunsului

3. Exploatarea si generalizarea capacitatilor
Stocare si scenarizare
* Sistemele de reducere si de fixare
* Sistemele de asteptare si de utilizare
Transversalitate si transfer
* Transferul
* Un transfer spontan?
* Un transfer organizat


III. Evaluarea sumativa si certificarea

1. Aprecierea achizitiilor
Evaluarea criteriala
Evaluarea normativa

2. Notarea rezultatelor
Indicii inchisi
Indicii deschisi

3. Certificarea competentelor
Reusita si esecul scolar
Pedagogia compensatorie

Concluzie
Bibliografie






Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015