Interventia comportamentala clinica. Formarea in A.B.A. - Ghislain Magerotte

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





95 TITLURI DISPONIBILE

49 TITLURI DISPONIBILE

216 TITLURI DISPONIBILE

35 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Interventia comportamentala clinica. Formarea in A.B.A. - Ghislain Magerotte       Interventia comportamentala clinica. Formarea in A.B.A.
de si

Lucrarea „Interventia comportamentala clinica. Formarea in A.B.A.”, de Ghislain Magerotte si Eric Willaye, prezinta modalitatile de aplicare eficienta a metodelor de ingrijire si educare a copiilor, adolescentilor si adultilor cu tulburari de dezvoltare. Pornind de la principiile interventiei pana la evaluarea rezultatelor tehnicilor aplicate, autorii realizeaza un ghid util pentru toti cei interesati.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: ASCR
Colectia: Psihologul expert
Pagini: 292
   
Anul aparitiei: 2012
Editia originala: 2010
Traducere din limba franceza de Iulia Mateiu
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 165 mm x 235 mm
ISBN: 978-606-8244-52-5


Descrierea editorului

Ce este interventia comportamentala clinica? Cum sa aplici A.B.A. in conditii de etica si de ameliorare a calitatii vietii? Care sunt competentele necesare pentru a aplicarea corecta a acestui demers?

Lucrarea „Interventia comportamentala clinica. Formarea in A.B.A.”, de Ghislain Magerotte si Eric Willaye, se adreseaza in principal intervenientilor implicati in structuri scolare, educative, sociale, medicale si medico-sociale, precum si oricarei persoane interesate de copiii, adolescentii si adultii cu tulburari de dezvoltare.

Consacrata in principal modelului comportamental, numit si A.B.A. (Applied Behavior Analysis sau Analiza Aplicata a Comportamentului), cartea prezinta diferitele demersuri ale interventiei, pornind de la fixarea prioritatilor si a obiectivelor, la elaborarea programului de interventie pe baza unei ipoteze functionale, pana la aplicarea lui, evaluarea lui si comunicarea rezultatelor persoanelor vizate ori interesate, precum si comunitatii stiintifice. Autorii abordeaza, de asemenea, doua problematici actuale care privesc, pe de o parte, sensibilitatea sociala a copilului la atentia adultului, mai ales daca sufera de autism si, pe de alta parte, formarea unor intervenienti clinicieni de calitate.

Interventia este "pozitiva", intrucat se focalizeaza pe invatarile ce asigura persoanei calitatea vietii si pe "generalizarea" progreselor in toate mediile de viata (familie, scoala, munca, distractii etc.). Ea este in acelasi timp "clinica", adaptandu-se caracteristicilor fiecarei persoane si familii vizate.

Ghislain Magerotte este doctor in psihologie, profesor emerit la Universitatea din Mons, Belgia, presedintele Fundatiei de utilitate publica, Serviciul universitate specializat pentru persoanele cu autism.

Eric Willaye este doctor in psihologie, director stiintific al Serviciului universitate specializat pentru persoanele cu autism si al Centrului de referinta in autism, Universitatea din Mons, Belgia.



Ghislain Magerotte

Ghislain Magerotte este doctor in psihologie, profesor emerit la Universitatea din Mons, Belgia, presedintele Fundatiei de utilitate publica, Serviciul universitate specializat pentru persoanele cu autism.



Pagini din carte

                     

                     

                     

   



Cuprinsul cartii

Multumiri

Introducere

PARTEA I - Istoric, principii si valori

1. Explicarea istoricului interventiei comportamentale
2. Definirea si ilustrarea principiilor interventiei comportamentale clinice
3. Alinierea practicilor la valori


PARTEA II - Strategii ale interventiei comportamentale clinice

4. Fixarea prioritatilor in cadrul interventiei
5. Transpunerea prioritatilor in obiective de interventie
6. Observarea si masurarea comportamentului
7. Formularea unei ipoteze functionale
8. Cresterea probabilitatii de manifestare a comportamentelor
9. Modificarea legurii dintre contextul antecedent si comportament
10. Invatarea unui nou comportament
11. Reducerea manifestarii unui comportament problematic
12. Aplicarea strategiilor de sustinere a comportamentului pozitiv (P.B.S.)
13. Programarea mentinerii comportamentului si generalizarea
14. Verificarea eficacitatii interventiei comportamentale clinice
15. Elaborarea si aplicarea unui program de interventie comportamentala clinica
16. Redactarea raportului unei interventii comportamentale clinice


PARTEA III - Perspective actuale

17. Evaluarea sensibilitatii sociale a copilului la atentia adultului. Perspective de cercetare in domeniul autismului
18. Formarea clinica de calitate a intervenientilor


Concluzie

Pentru ca cercetatorii, practicienii si persoanele cu dificultati de dezvoltare sa conlucreze


Anexa

Glosar

Bibliografic




Fragmente din carte

Exemplul 1: Utilizarea unei proceduri de tip instructiune verbala: cum sa-l inveti pe un elev sa-si puna haina in cuier cand intra in clasa?

Julie are un obicei care-i displace profund invatatoarei ei. De fiecare data cand intra in clasa, isi arunca haina pe jos. Domnisoara Bonne-Habitude se incrunta si-i spune lui Julie cu o voce aspra: "Ia-ti paltonul si pune-l in cuier." Julie isi ia paltonul si si-l pune la loc.

Aceasta scena se repeta de doua ori pe zi. Atunci, domnisoara Bonne-Habitude se hotaraste sa intervina in felul urmator: de fiecare data cand Julie isi arunca haina pe jos, ii spune sa si-o ridice, sa iasa din clasa si sa intre din nou. Cand Julie intra, ii spune: „Ţine haina pe tine, Julie, apropie-te de cuierul tau, da-ti jos paltonul si agata-l cum trebuie. Buna ziua, Julie, e foarte bine."

Putin mai tarziu, e suficient sa o urmareasca pe Julie cu privirea. In curand, fara ca domnisoara Bonne-Habitude sa vina s-o intampine, Julie isi agata singura paltonul in cuier. (Core si Plante, 1976).


Exemplul 2: Ajutor fizic

Pentru a-l invata pe un copil cu o deficienta mintala sa traga apa la toaleta, putem pune mana peste a lui si sa tragem (sau sa apasam). Apoi, treptat, vom reduce ajutorul fizic dat, slabind presiunea exercitata, apoi deplasind mana spre incheietura, cot, umar. Acest aspect a fost prezentat mai in detaliu in capitolul 9.

Ce modalitate sa alegi? Trebuie sa constatam ca, de obicei, in practica curenta, persoana invata mai multe comportamente din lant, dar de cele mai multe ori improvizat. Astfel, imbracatul se invata in felul acesta in multe familii. Mai intai, eficacitatea superioara a unei proceduri sau a alteia presupune o verificare experimentala, inca insuficienta.

De aceea, noi recomandam modalitatea de invatare numarul 1, atunci cand modalitatea numarul 2 nu a dat rezultate sau cand ne aflam in prezenta unor persoane cu handicapuri sau cu tulburari grave, care nu prea reactioneaza la instructiunile verbale sau la alte proceduri de incitare. Vom folosi de preferinta procedura numarul 3 pentru invatarile functionale, in special in perspectiva generalizarii.

Remarca. Diferenta dintre procedura de formatare si procedura de invatare a unui lant de raspunsuri nu este intotdeauna usor de stabilit si putem ezita uneori intre ele. Anumiti autori (de exemplu, Miller, 1980) considera chiar ca chaining-ul este un caz particular de shaping. Diferentele esentiale sunt reluate in tabelul 10.1.






Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015