Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.
57 TITLURI DISPONIBILE | |
23 TITLURI DISPONIBILE | |
118 TITLURI DISPONIBILE | |
11 TITLURI DISPONIBILE | |
Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.
|
|
|
|
Invatare experientiala in educatie si consiliere. O pepiniera de idei
de Carmen-Maria Mecu
In cartea -Invatare experientiala in educatie si consiliere, Carmen-Maria Mecu descrie cercetari efectuate in domeniul invatarii experientiale ca invatare-dezvoltare. Autoarea prezinta in detaliu activitati si tehnici utile si inovatoare in educatie si in consiliere, care pot fi adaptate pentru toate categoriile de varsta.
|
Editura: SPER Colectia: Caiete experientiale Pagini: 192
| | Anul aparitiei: 2010 Editia originala: 2010 Editia originala aparuta in limba romana | | Coperta: Simpla (Paperback) Dimensiuni: 145 mm x 190 mm ISBN: 978-973-8383-58-6 |
Descrierea editorului
Am adunat aici fragmente semnificative din cercetarea-actiune pe care o intreprind de un numar bun de ani asupra invatarii experientiale ca invatare-dezvoltare. Am selectat si operationalizat concepte esentiale pentru intelegerea corecta si rapida a problemelor ce tin de acest tip de invatare, extrem de actuala si de eficienta. Am adaptat si inventat activitati si tehnici utile in educatie si in consiliere.
Pe unele dintre ele le-am probat si cu ajutorul masteranzilor, ei avand ca sarcini de formare sa invete sa le utilizeze pentru nevoile diferitelor categorii de persoane si sa le evalueze cu ajutorul acestora. Le puteti folosi ca atare, le puteti modifica pentru alte obiective ori pentru alte varste. Garantez ca isi vor dovedi utilitatea.
Autoarea
Carmen-Maria Mecu Carmen-Maria Mecu este doctor in psihologie, psihoterapeut formator P.E.U. si cadru didactic asociat Universitatea din Bucuresti. Are competente in psihoterapie experientiala si a unificarii, psihodrama, consiliere experientiala, consiliere cognitiv-comportamentala, invatare experientiala si consiliere educationala. |
Pagini din carte
Cuprinsul cartii
In loc de introducere
Cap. 1. INVATARE EXPERIENTIALA SI DEZVOLTARE PERSONALA
Repere teoretice
Aspecte practice de cercetare-actiune
A. Grupul de dezvoltare personala
Exemple de activitati grupate in sesiuni
B. Seminarul experiential de psihologia educatiei
Activitati ale seminarului
De la "Eu, profesor?!" spre "Eu... profesor!"
Cap. 2. EU SI CELALALT - INTALNIRI SEMNIFICATIVE IN GRUPUL DE DEZVOLTARE PERSONALA
1. Excurs teoretic
2. Experiente personale
"Intalnirile semnificative" ale facilitatorului
Reflectii ale studentilor participanti la grupuri de dezvoltare personala
Cap. 3. FORMARE UNIVERSITARA PRIN INVATARE EXPERIENTIALA
1. Argument: De ce invatare experientiala?
2. Invatare experientiala si PEU. Rolurile studentului si profesorului
3. Cum? Unde? Cand? Cati? In ce cadru?
4. Exemple
4. 1. Seminar de psihologia educatiei
4.1.1. Activitatea "Indrum si sunt indrumat"
4.1.2. Activitatea "Desenam impreuna"
4. 2. Curs de Psihologia Comunicarii
4.2.1. Activitatea "Imaginea mea"
4.2.2. Activitatea "Casa"
4. 3. LABORATOR de Metodologia Cercetarii
4.3.1. Activitatea "Observatia curata"
4. 4. Sarcini de examen la Psihologia Educatiei
4. 5. Sarcini de munca independenta
4.5.1. Fisa de lectura experientiala
4.5.2. Portretul de comunicator
4. 6. Aplicatii experientiale in suportul de curs pentru Consilierea in Scoala (curs la master)
4.6.1. Aplicatie pentru Cap. II.
Abilitati/competente ale consilierului
4.6.2. Aplicatie pentru Cap. III. Relatia consilier-consiliat
In loc de incheiere
Cap. 4. FORMAREA INITIALA A PROFESORILOR PRIN INVATARE EXPERIENTIALA - studiu de caz
Obiectiv general. Incadrarea teoretica a studiului de caz
Organizarea invatarii in timpul semestrului
ACTIVITATI DE SEMINAR
Subiecti, intrebari si obiective ale studiului de caz
Metode de culegere si de analiza a datelor
Rezultate. Discutii
Anexa: Fisa de observare model
Cap. 5. METODE ACTIVE DE FORMARE A PROFESORILOR PENTRU COMUNICAREA CU PERSOANE SI CU TEXTE
Context
Cadru conceptual
Invatare experientiala prin cursul si seminarul de psihologia educatiei
Anexe
Anexa 1: Activitatea a V-a: "Eu vs. Eu"
Anexa 2: Activitatea a VIII-a
Anexa 3: Activitatea a XI-a
Anexa 4: Jurnal de seminar al studentei X.I.
Cap. 6. TEHNICI EXPERIENTIALE DE COMUNICARE IN CONSILIERE
I. Excurs teoretic (concepte esentiale)
II. Prezentare de tehnici
II. 1. Tehnici de comunicare cu sine
II. 2. Tehnici de comunicare cu mediul
II. 3. Tehnici de comunicare cu sine in mediu
II. 4. Tehnici de comunicare interpersonala
II. 5. Tehnici de comunicare in grup
Cap. 7. LABORATOR DE COMUNICARE EFICIENTA
1. Comunicare interpersonala eficienta
2. Activitati de stimulare
Cap. 8. A CREA RELATIA DE CONSILIERE
1. Relatia consilier-consiliat
2. Etica muncii de consiliere
3. Activitati pentru crearea relatiei consilierului cu sine si cu cel consiliat, aici si acum (pentru dezvoltarea creativitatii relationale)
Bibliografie
Fragmente din carte
Laborator de comunicare eficienta
1 Comunicare interpersonala eficienta (caracteristici)
Franchete
- Sunt dispus sa ma dezvalui.
- Imi asum responsabilitatea mesajelor („eu cred ca”, „eu simt ca”).
Empatie
- Suspend evaluarea.
- Invat ceva despre celalalt (cum simte, cum gandeste).
Tehnici: parafrazare, acceptare a sentimentelor, confirmare a mesajelor, clarificare a mesajelor mixte, elucidare a mesajelor vagi, ambigue, intrebari deschise.
Climat de sustinere reciproca
- Descriu, nu evaluez („Am impresia ca ceva te-a suparat foarte tare.”, nu: „De ce esti asa agresiv?”).
- Arat suplete de spirit (nu stiu tot, sunt dispus sa-mi schimb ideile).
Atitudini favorabile
- Fata de mine;
- Fata de celalalt;
- Fata de situatia de comunicare.
-
Climat de egalitate
- Eu am valoare, el are valoare.
- Contributia fiecaruia dintre noi are importanta.
Incredere
- Sunt destins, ma descurc in plan social.
Climat de solidaritate
- Pot utiliza prenumele.
- Pot utiliza subiectul „noi”.
- Ofer feedback pozitiv (confirmare a mesajului, complimente/enunturi evaluative personalizate).
O buna gestiune a interactiunii
- Echilibrez vorbitul si ascultatul.
- Emit semnale verbale si nonverbale congruente.
- Constientizez ce imagine produc, imi modific comportamentele in functie de feedbackul oferit de celalalt. (Atentie: Cel ce pune intrebari poate dirija conversatia si poate pune in evidenta o imagine a noastra.)
- Stimulez interlocutorul sa experimenteze o alta perspectiva posibila.
Expresivitate
- Imi personalizez (imi asum) gandurile si sentimentele („Eu cred ca...”, nu: „Lumea crede ca...”).
- Vorbesc despre situatii concrete („Cand mi-ai spus ca..., am simtit ca...”).
- Ii incurajez pe ceilalti sa se exprime (particip, arat interes prin gesturi, expresii faciale, voce).
- Ofer feedback pertinent, adecvat (ascultare empatica, ascultare critica).
Deschidere catre celalalt
- Privesc situatia si interactiunea din punctul de vedere al interlocutorului (ascultare empatica).
- Arat atentie, interes, participare, prin semne verbale si nonverbale (acceptare a sentimentelor etc.).
2 Activitati de stimulare
Activitatea 1: „Dezvaluim, ne dezvaluim”
Scop: Stimularea dezvaluirii, pentru o relatie marcata de franchete.
Procedura: Animatorul ofera un model de dezvaluire a unei opinii (discurs personalizate, respectarea egalitatii), apoi stimuleaza cu intrebari si prin manifestarea interesului dezvaluirea opiniilor participantilor. Leaga raspunsurile de ceea ce el cunoaste si a trait. Participantii continua.
Discutie: Ce avantaje si ce riscuri are dezvaluirea, ce o faciliteaza, ce dezvaluim mai usor (fapte, opinii, sentimente), cum contribuie dezvaluirea la eficientizarea relatiei.
Activitatea 2: „Un nou loc de munca”
Scop: Descoperirea de modalitati de construire a relatiei folosind dezvaluirea si stimularea dezvaluirii.
Procedura: Joc de rol (alegerea rolurilor, descrierea caracteristicilor rolurilor si a cadrului actiunii, concretizarea actiunii alese, dublarea de catre un alt participant daca apar blocaje).
Discutie: Cum s-au simtit in rol, ce experiente au retrait (aici pot interveni si cei din auditoriu).
Activitatea 3: „Totul se leaga cu totul”
Scop: Participantii sa descopere aspecte ale egalitatii.
Procedura:
- Enumerarea directiilor de explorare: lucruri care le plac, interese, temeri etc.
- Se lucreaza in perechi, fiecare ajunge in contact cu fiecare. In timp ce se discuta, fiecare participant isi alcatuieste o diagrama a punctelor comune cu ceilalti.
- Diagramele vor fi afisate spre a putea fi vazute simultan de catre toti participantii.
Discutie: Ce au simtit, ce experiente le-a evocat activitatea, ce au invatat, ce-si propun.
Varianta: Se poate avea in vedere si un eu extins („Am un prieten caruia ii place la fel de mult ca tie...”).
Activitatea 4: „Cubul tau ca si cum ar fi al meu”
Scop: Exersarea conduitei empatice.
Procedura:
- Un voluntar descrie „cubul sau”.
- Un altul il asculta incercand sa vada si sa simta locul, sa traiasca ceea ce locuitorul sau traieste (intrebari deschise, oglinda, parafraza, acceptare a sentimentelor, cuvinte-cheie, elucidare etc.).
- Altcineva poate interveni, dublandu-l pe ascultator.
Discutie: Ce a trai vorbitorul, ce l-a ajutat si cum (se refera la conduita ascultatorilor), ce si-ar fi dorit, ce observatii au cei din auditoriu (experiente reamintite, feedback pentru ascultator/ascultatori, lucruri pe care si le propun etc.).
Varianta: Povestea cubului poate continua, un alt participant dubland vorbitorul. In acest caz, cel care a facut dublul va primi feedback atat de la „proprietar”, cat si de la cei din auditoriu privind adecvarea conduitelor sale verbale si nonverbale.
|
Alte titluri de specialitate de pe PsihoShop.ro:
|
|
|
Copyright © 2008-2020 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.
TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015
|
|