Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

56 TITLURI DISPONIBILE |  |
23 TITLURI DISPONIBILE |  |
115 TITLURI DISPONIBILE |  |
11 TITLURI DISPONIBILE |  |
Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.
|
|
 |
|
Eseuri de psihanaliza aplicata. Opere esentiale (vol. 10)
de Sigmund Freud
Volumul 10 din Operele lui Sigmund Freud reuneste eseurile de psihanaliza aplicata ale parintelui psihanalizei. Figuri mari ale culturii, cum ar fi Dostoievski, Michelangelo, Leonardo da Vinci, Goethe si creatiile lor apar intr-o lumina neasteptata din perspectiva psihanalitica. Eseurile dedicate aplicarii psihanalizei la literatura si arta plastica pornesc de la ideile revolutionare ce sustin ca inconstientul este omniprezent in viata omului si ca intre normalitate si patologie exita doar o deosebire cantitativa, de grad, si nu calitativa.
|

Editura: Trei Colectia: Biblioteca de psihanaliza Pagini: 414
| |  Anul aparitiei: 2010 Editia originala: - Traducere din limba germana de Vasile Dem. Zamfirescu | |  Coperta: Simpla (Paperback) Dimensiuni: 140 mm x 200 mm ISBN: 978-973-707-344-0 |
Descrierea editorului
Aplicarea psihanalizei la literatura a fost una dintre activitatile predilecte ale lui Freud. Majoritatea eseurilor din prezentul volum, printre care se numara „Motivul alegerii casetei", „O amintire din copilarie in Poezie si adevar", „Scriitorul si activitatea fantasmatica", sunt dedicate acestui demers. Identificarea prezentei si actiunii inconstientului in opera literara a urmarit, pe de o parte, confirmarea descoperirilor psihanalizei prin regasirea adevarurilor sale in opera literara, iar pe de alta parte popularizarea psihanalizei prin inrudirea cu literatura. Intre vis si creatia literara (si artistica in genere) exista, in viziunea lui Freud, o stransa inrudire structurala si de continut.
Ca si visul, opera literara are un continut latent (inconstient) care se exprima doar prin continutul manifest. Desigur, opera literara se deosebeste de vis prin folosirea constienta a unor mijloace tehnice, care nu confera semnificatie, ci o ascund. In consecinta, interpretarea operei literare va urma metoda interpretarii visului. Astfel, Freud descopera, in „Dostoievski si paricidul", in spatele tramei din „Fratii Karamazov", motive legate de complexul Oedip, motive pe care autorul le proiecteaza in personajele romanului.
„Nu este deloc intamplator ca trei capodopere ale literaturii tuturor timpurilor – Oedip rege de Sofocle, Hamlet de Shakespeare si Fratii Karamazov de Dostoievski – trateaza aceeasi tema a paricidului. Toate trei dezvaluie si motivul faptei, rivalitatea sexuala pentru o femeie. Cu siguranta, prezentarea cea mai transparenta o gasim in drama bazata pe legenda greaca. Aici, eroul comite el insusi crima. Insa, prelucrarea literara, fara atenuare si invaluire, nu este posibila. Marturisirea directa a intentiei de paricid, asa cum o obtinem in cursul terapiei psihanalitice, pare de nesuportat fara o pregatire psihanalitica.
(...)
Operele de arta ma impresioneaza puternic, indeosebi literatura si sculptura, mai rar pictura. Cand am prilejul, zabovesc indelung in fata lor si incerc sa le inteleg in felul meu, adica sa-mi explic prin ce anume actioneaza asupra mea. Acolo unde nu reusesc, de exemplu in cazul muzicii, sunt aproape incapabil sa resimt placere. O inclinatie rationalista sau poate analitica ma impiedica sa ma emotionez fara sa stiu care este cauza acestei emotii.”
Sigmund Freud
 Sigmund Freud Sigmund Freud (1856-1939) este parintele psihanalizei. Psihanaliza este deopotriva o teorie despre psihicul uman, o terapie a suferintelor sale si un mod de interpretare a culturii si a societatii. Freud a fost medic neuropsihiatru. Evreu stabilit in Viena, a publicat in 1891 cartea "Conceptii despre afazie", in care prezinta tulburarile de vorbire aparute in urma unor leziuni ale creierului. Dupa publicarea unei noi lucrari in domeniul neurologiei, "Paralizia cerebrala infantila", in 1897, s-a dedicat studiului tulburarilor psihice. In 1899, a publicat una dintre cele mai cunoscute lucrari ale sale "Interpretarea viselor".
In 1902, Freud este numit profesor la Universitatea din Viena. A avut numerosi discipoli, printre care Alfred Adler, Eugen Bleuler, Carl Gustav Jung si Ernest Jones, care i-au preluat si i-au dezvoltat mai departe teoriile. In 1910 a fost creata Societatea Internaționala de Psihanaliza. Pe baza studiilor si cazurilor sale clinice, Freud a incercat sa explice si unele fenomene sociale si culturale, ca religia, mitologia, arta si literatura, nu doar tulburarile psihice. Dupa ocuparea Austriei de nazisti Freud s-a refugiat cu intreaga familie la Londra, unde a murit in 1939. |
Pagini din carte
Cuprinsul cartii
Nota asupra editiei
Psihopati pe scena
Nota introductiva
Romanul Delir si vise in Gradiva de Jensen
Nota introductiva
Scriitorul si activitatea fantasmatica
Nota introductiva
O amintire din copilarie a lui Leonardo da Vinci
Nota introductiva
Capitolul I
Capitolul II
Capitolul III
Capitolul IV
Capitolul V
Capitolul VI
Motivul alegerii casetei
Nota introductiva
Moise al lui Michelangelo
Nota introductiva
Capitolul I
Capitolul II
Capitolul III
Capitolul IV
Anexa
Cateva tipuri de caracter din practica psihanalitica
Nota introductiva
I Exceptiile
II Cei care esueaza din cauza succesului
III Raufacatorii din sentimente de vinovatie
O amintire din copilarie in Poezie si adevar
Nota introductiva
Straniul
Nota introductiva
Dostoievski si paricidul
Nota introductiva
Bibliografie
Lista abrevieri
Index
Fragmente din carte
Psihopati pe scena
Daca opera dramatica urmareste sa trezeasca „teama si mila”, sa produca o „purificare a afectelor”, asa cum se admite de la Aristotal incoace, atunci aceasta intentie poate fi descrisa mai amanuntit, anume aratand ca este vorba de deschiderea izvoarelor placerii sau desfatarii afective, asa cum in cazul comicului sau cuvantului de spirit se obtine placere din travaliul intelectului, care in alte conditii blocheaza acele surse.
In primul rand, trebuie desigur sa amintim descatusarea propriilor noastre afecte; placerea care-i corespunde provine, pe de o parte, din usurarea sufleteasca datorata unei masive descarcari, iar pe de alta parte, din simultana excitare sexuala care, putem afirma, insoteste, ca produs secundar, orice activitate afectiva si care ofera omului acel sentiment, foarte dorit, de augmentare a tensiunii psihice.
O reprezentatie teatrala are asupra spectatorului adult efectul produs de joc asupra copilului, care-si satisface astfel dorinta intensa de a fi asemenea celor mari. Adultul are prea putine trairi, se simte ca un misero, „caruia nu i se poate intampla nimic deosebit”; el si-a inabusit de mult vanitatea de a sta ca eu in centrul lumii, sau, mai bine spus, a trebuit sa amane satisfacerea ei; el vrea sa simta, sa actioneze, sa modeleze totul dupa dorinta sa, iar cuplul dramaturg-actor ii ofera aceasta posibilitate, permitandu-i identificarea cu un erou. Dar destinul eroic presupune dureri, suferinte si mari griji, care aproape ca anuleaza placerea; mai mult, eroul isi poate pierde viata, unica sa viata, intr-o astfel de confruntare cu situatii potrivnice. Fata de erou, spectatorul se afla intr-o pozitie avantajoasa. Placerea resimtita de el are ca premisa o iluzie, adica diminuarea suferintei prin certitudinea ca un altul actioneaza si sufera acolo pe scena si ca, in fond, totul nu este decat un joc care nu-i poate periclita siguranta. Placerea de a fi in rand cu „cei mari”, el o obtine in conditii privilegiate: ca spectator, el poate da frau liber aspiratiilor sale reprimate, cum ar fi nevoia de libertate religioasa, politica, sociala si sexuala si se poate manifesta plenar in toate scenele mari ale vietii reprezentate.
Dar aceste conditii ale placerii sunt comune mai multor forme ale creatiei literare. In special lirica trezeste senzatii intense, la fel ca si dansul odinioara; epopeea, la randul ei, cultiva placerea pe care ti-o dau mari personalitati eroice si izbanzile lor; drama, in schimb, trebuie sa coboare mai adand in viata afectelor si sa transforme asteptarile de nefericire in placere; de aceea, eroul este prezentat in lupta mai degraba cu satisfactia masochista a infrangerii.
Drama ar putea fi caracterizata tocmai prin aceasta relatie cu suferinta si nefericirea, fie ca este trezita doar grija pentru a fi apoi linistita, ca in drama propriu-zisa, fie ca suferinta este dusa pana la capat, ca in tragedie. Nasterea dramei din sacrificiile rituale (tap si tap ispasitor), proprii cultului zeilor, trebuie pusa in legatura cu acest sens al dramei; totodata, ea anihileaza revolta incipienta fata de ordinea divina a lumii bazata pe suferinta.
La inceput, eroii se razvratesc impotriva unui zeu sau a unui act divin, iar placerea trebuie obtinute din sentimentul mizeriei celui mai slab in fata puterii divine, deci prin intermediul unei satisfactii masochiste si al placerii direct pe care ti-o procura contemplarea marii personalitati. Acesta este sentimentul prometeic al omului caruia i se opune insa predispozitia meschina de a se lasa domolit, pentru un timp, printr-o satisfactie de moment.
Prin urmare, drama are ca tema gama completa a suferintelor umane, din a caror reprezentare spectatorul trebuie sa obtina placerea; aceasta este si prima conditie a reusitei artistice: de a nu-l lasa pe spectator sa sufere; participarea la suferinta altora trebuie compensata, pe cat posibil, prin satisfactii. Dar regula este adesea incalcata de dramaturgii moderni.
Suferintele au fost limitate cu timpul doar la suferinta psihica, cea fizica fiind in genere evitata, deoarece modificarea sentimentului corpului anuleaza orice placere psihica. Cine este bolnav nu doreste decat un singur lucru: sa se insanatoseasca, sa paraseasca starea maladiva, sa vina medicul, sa primeasca medicatia, sa dispara inhibitia fanteziei, al carei joc ne-a deprins sa obtinem placere din propria noastra suferinta.
Cand spectatorul se transpune in ipostaza bolnavului fizic, el nu gaseste in sine niciun fel de placere sau forta sufleteasca; de aceea, bolnavul fizic nu apare pe scena ca erou, ci doar ca o prezenta secundara, in masura in care boala nu anuleaza posibilitatea activitatii psihice; este vorba de singuratatea bolnavului abandonat din „Filoctet”, sau de deznadejdea din piesele cu tuberculosi.
Suferintele sufletului sunt legate in principal de anumite imprejurari care le-au produs; iata de ce opera dramatica, avand nevoie de o actiune din care deriva astfel de suferinte, incepe cu o introducere in aceasta actiune. Exceptii aparente reprezinta piesele unde suferintele sufletesti apar gata constituite, cum sunt „Ajax” sau „Filoctet”, caci subiectul fiind bine cunoscut in drama greaca, cortina se ridica intotdeauna cam la mijlocul actiunii.
Nu este greu sa prezentam cele cateva conditii ale acestei actiuni: trebuie sa fie o actiune conflictuala, care sa presupuna infruntarea dintre o vointa puternica si un obstacol. Lupta impotriva zeilor reprezinta prima si cea mai grandioasa forma de indeplinire a acestei conditii. Am spus mai sus ca tragedia axata pe o asemenea infruntare este protestatara, dramaturgul si spectatorul fiind de partea celor revoltati.
Pe masura ce credinta in divinitate este tot mai palida, ordinea umana devine tot mai importanta; ea poarta raspunderea pentru suferintele oamenilor, iar eroul va lupta acum impotriva comunitatii sociale umane – tragedia burgheza. Un alt izvor al dramatismului actiunii, o a doua forma de indeplinire a acestei conditii o constituie lupta dintre oameni tragedia de caracter, care cuprinde toate trasaturile agon-ului.
In conflict se afla personalitati exceptionala eliberate de limitarile institutiilor umane, de unde necesitatea mai multor eroi. Interferente intre cele doua forme sunt pe deplin posibile; in acest caz, eroii lupta impotriva unor institutii personificate prin caractere puternice.
Tragedia de caracter pura nu ofera placerea razvratirii care in drama sociala, de exemplu la Ibsen, ocupa un loc tot atat de important ca in dramele vechilor greci.
Alte carti de acelasi autor
 |
|
Interpretarea viselor. Opere esentiale (vol. 2)
Pagini: 784 / Pret: 85.00 lei Calea regala de acces catre inconstient este prezentata in cele mai mici detalii de catre Sigmund Freud in volumul -Interpretarea viselor. Parintele psihanalizei ne invata cum sa acordam viselor locul important pe care il ocupa in viata noastra, pentru ca ne conduc in profunzimea sufletului. In plus, interpretarea viselor este o tehnica eficienta pentru a descifra dorinte si ganduri ascunse, Freud prezentand cum poate fi folosita atat in terapie, cat si in decodarea produselor culturale la realizarea carora participa inconstientul (de la literatura si arta la religie si morala). | |
 |
|
Tehnica psihanalizei. Opere esentiale (vol. 11)
Pagini: 496 / Pret: 55.00 lei Eseurile dedicate de Sigmund Freud -Tehnicii psihanalizei- ofera o viziune de ansamblu asupra evolutiei modalitatilor de atingere a inconstientului intr-o terapie psihanalitica. Intemeietorul psihanalizei abordeaza teme cum ar fi interpretarea viselor, psihanaliza salbatica si dezavantajele ei terapeutice, transferul si dinamica transferului, iubirea de transfer, cu tentatiile si capcanele ei, analiza practicata de nemedici, caracterul terminabil sau interminabil al analizei. | |
 |
|
Psihopatologia vietii cotidiene (despre uitare, greseala de vorbire, superstitie si eroare)
Pagini: 328 / Pret: 47.00 lei Decodarea actelor ratate din viata cotidiana ne poate ajuta sa ne cunoastem mai bine pe noi insine si pe ceilalti, sa evitam sau sa dezamorsam conflicte, sa rezolvam mai repede unele probleme interpersonale sau sa facem alegeri mai bune in diverse situatii. Freud ne pune la indemna cateva tehnici eficiente de decriptare a actelor ratate - mereu semnificative, dar adeseori ignorate. | |
 |
|
Despre vis
Pagini: 126 / Pret: 32.00 lei Intemeietorul psihanalizei, S. Freud, este cel despre care se spune ca a descifrat secretele visului. Cartea -Despre vis- Freud a scris-o pentru publicul larg interesat de viata psihica si de intelegerea viselor. Volumul de fata cuprinde ideile si exemplele esentiale despre vis, care sunt desigur detaliate, pentru specialisti si toti cei interesati, in peste cele 800 de pagini ale unei dintre cartile cele mai citite ale secolului XX -Interpretarea viselor. | |
 |
|
Studii despre societate si religie. Opere esentiale (vol. 9)
Pagini: 744 / Pret: 65.00 lei Studiile despre societate si religie ale lui Sigmund Freud sunt reunite in volumul 9 al Operelor sale. In aceste texte, Freud dezbate relatiile tensionate dintre societate si individ, ca urmare a confruntarilor inerente intre viata pulsionala personala si exigentele societatii. In volum se regasesc si ideile lui Freud despre religie, razboi, formarea si evolutia miturilor, despre consecintele moralei sexuale asupra nevrozelor si despre marele experiment comunist al vremurilor traite de parintele psihanalizei. | |
 |
|
Nevroza la copil. Opere esentiale (vol. 8)
Pagini: 294 / Pret: 37.00 lei Volumul -Nervroza la copil- contine doua din analizele descrise detaliat de Sigmund Freud -Micul Hans si Omul cu Lupi. Ambele cazuri de nevroza la copil sunt fundamentate teoretic de conceptia freudiana conform careia originea oricarei tulburari psihice a unui adult se afla in evenimentele traumatice din copilarie, care au perturbat evolutia dezvoltarii sale ulterioare. | |
 |
|
Nevroza, psihoza, perversiune. Opere esentiale (vol. 7)
Pagini: 412 / Pret: 46.00 lei Selectia de texte din volumul 7 al Operelor lui Sigmund Freud cuprinde lucrari despre psihoza, nevroza si perversiune. Freud abordeaza patologia pulsiunilor sexuale, prezinta cazuri relevante pentru diverse tulburari psihice si tehnici de lucru in functie de simptomatologia pacientilor. Volumul de fata cuprinde texte ce releva aplicatiile teoriilor psihanalitice la psihopatologia psihica in terapie. | |
 |
|
Inhibitie, simptom, angoasa. Opere esentiale (vol. 6)
Pagini: 372 / Pret: 47.00 lei Volumul -Inhibitie, simptom, angoasa- din seria Operelor lui Sigmund Freud ofera cititorilor (psihologi, psihoterapeuti, psihiatri, pedagogi etc.) posibilitatea de a parcurge, in ordine cronologica, majoritatea studiilor dedicate de intemeietorul psihanalizei nevrozei de tip isteric si etiologiei acesteia. In plus, sunt cuprinse in carte texte ale lui Freud referitoare la neurastenie, nevroza actuala, nevroza de angoasa si psihonevroza. | |
 |
|
Studii despre sexualitate. Opere esentiale (vol. 5)
Pagini: 378 / Pret: 47.00 lei Studiile despre sexualitate din volumul 5 al Operelor lui Sigmund Freud cuprind texte esentiale dedicate de intemeietorul psihanalizei sexualitatii si rolului pe care il joaca in viata psihica. In cele trei eseuri asupra teoriei sexualitatii este expusa pe larg conceptia lui Freud asupra sexualitatii infantile, conceptie corelativa unor termeni psihanalitici fundamentali, cum ar fi inconstient, refulare, complex Oedip, fixatie, conflict psihic inconstient etc. Alte teme tratate de Freud in capitolele cartii sunt psihologia vietii amoroase, sexualitatea feminina si educatia sexuala a copiilor. | |
 |
|
Cuvantul de spirit si raportul sau cu inconstientul. Opere esentiale (vol. 4)
Pagini: 342 / Pret: 42.00 lei Volumul -Cuvantul de spirit si raportul sau cu inconstientul-, de Sigmund Freud, include scrieri referitoare la seminficatia cuvantului de spirit, la sensurile contradictorii ale anumitor cuvinte din limbile arhaice, precum si un eseu care inregistreaza prima utilizare a termenului roman familial. Freud traseaza o pararela intre vis si spirit, demonstrand ca tehnicile elaborarii cuvantului de spirit coincid cu cele ale visului. | |
 |
|
Psihologia inconstientului. Opere esentiale (vol. 3)
Pagini: 438 / Pret: 46.00 lei Volumul -Psihologia inconstientului- cuprinde principalele scrieri metapsihologice ale lui Sigmund Freud. In aceste texte este dezvoltata teoria psihanalitica referitoare la natura si modalitatea de functionare a inconstientului. Insusi Freud a introdus termenul de metapsihologie pentru a indica psihologia teritoriului din spatele constientului. In carte se regasesc si conceptiile lui Freud despre pulsiuni si destine ale pulsiunilor, despre refulare si negare ca mecanisme de aparare a Eului, precum si o ilustrare comparativa a nevrozei si psihozei. | |
|
 |
|
Despre fericire
Pagini: 160 / Pret: 33.00 lei Ne intalnim aici cu concepte clasice ale psihanalizei, precum Supraeul, principiul placerii si principiul realitatii, pulsiunea de viata si pulsiunea de moarte, analizate dintr-o perspectiva societala. | |
 |
|
Despre psihologia vietii erotice
Pagini: 120 / Pret: 33.00 lei Prima parte introduce termenul de complex Oedip, a doua trateaza fenomenul impotentei psihice, imposibilitatea de a satisface tocmai partenera iubita, iar a treia ofera o perspectiva psihanalitica asupra frigiditatii femeii. | |
 |
|
Despre actele ratate
Pagini: 160 / Pret: 32.00 lei Ne intalnim aici cu o lucrare care face parte din Prelegeri de introducere in psihanaliza, alaturi de Visul si de Teoria generala nevrozelor, si care descrie psihopatologia vietii cotidiene. | |
 |
|
Despre nervozitatea moderna
Pagini: 176 / Pret: 33.00 lei Volumul de fata cuprinde o serie de lucrari despre nevroza, ordonate, cel putin in intentie, astfel incat sa introduca cititorul in aceasta tema pe poarta larga a categoriei generale, pentru ca apoi drumul sa se ramifice si sa se ingusteze, pe masura ce ideile incep sa devina mai particulare si mai aplicate. | |
 |
|
Despre dezastre
Pagini: 112 / Pret: 27.00 lei Acest volum cuprinde lucrarile Consideratii actuale despre razboi si moarte (1915) si De ce razboi?.(1932/1933). | |
 |
|
Despre vis
Pagini: 232 / Pret: 33.00 lei Una dintre cele mai importante si, in acelasi timp, cele mai interesante carti ale secolului XX este Interpretarea viselor de Sigmund Freud. S-a spus despre ea ca a descifrat secretul visului. | |
|
Alte titluri de specialitate de pe PsihoShop.ro:
|
|
|
Copyright © 2008-2020 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.
TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015
|
|