Expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat - Catalin Luca

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





100 TITLURI DISPONIBILE

57 TITLURI DISPONIBILE

232 TITLURI DISPONIBILE

38 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat - Catalin Luca       Expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat
de

Cartea -Expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat, de Catalin Luca, se axeaza pe expertiza psihologica, evaluarea clinica si expertiza medico-legala a copiilor cu tulburari specifice abuzului si a celor cu dizabilitati. Autorul prezinta instrumente specifice eficiente folosite in aceste cazuri si etapele realizarii expertizei psihologice.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: Hamangiu
Colectia: In afara colectiilor
Pagini: 224
   
Anul aparitiei: 2014
Editia originala: 2014
Editia originala aparuta in limba romana
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 145 mm x 205 mm
ISBN: 978-606-678-974-5


Descrierea editorului

Lucrarea „Expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat”, de psihologul clinician Catalin Luca, este o trusa cu instrumente necesare psihologului pentru a evalua profesionist copiii victime.

Cartea „Expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat” contine rezultate ale unor cercetari internationale recente, aspecte legislative, descrierea instrumentelor de evaluare psihologica, prezinta succesiunea etapelor in realizarea evaluarii și propune o structura de evaluare. Autorul subliniaza delimitarile dintre evaluarea clinica, expertiza psihologica și expertiza psihiatrica medico-legala.

Alaturi de formele cunoscute de abuz și neglijare a copilului, psihologul Catalin Luca a abordat aspecte izvorate din fenomene sociale noi, cum ar fi abuzul copilului in mediul online, traficul de copii, consecinte ale separarii copiilor de parintii plecati la munca in strainatate și copiii remigranti. Un capitol separat este dedicat evaluarii copiilor cu dizabilitati in care sunt prezentate recomandari pentru intervievarea/evaluarea acestora.



Catalin Luca

Dr. Catalin Luca este psiholog clinician. A finalizat studii postdoctorale in managementul cercetarii avansate, expertiza psihiatrica medico-legala (2013) si are formari postuniversitare in domeniile psihologiei judiciare (2005) si probatiunii (2000). Este cadru didactic asociat la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi unde sustine cursuri si seminarii de abuz asupra copilului, victimologie si probatiune.

Din anul 2007, Catalin Luca este formator pentru Institutul National al Magistraturii in domeniul justitiei pentru minori si familie. Tot din 2007, este formator invitat la Scoala de Formare Initiala si Continua a Personalului Politiei de Frontiera Iasi in audierea victimei traficului de fiinte umane, iar din 2013, este formator in cadrul Institutului de Psihologie Judiciara in expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat si audierea copilului in proceduri judiciare.

Din anul 2001, in calitate de director executiv al Asociatiei Alternative Sociale, Catalin Luca coordoneaza proiecte nationale si internationale in domenii precum: protectia copilului, justitie pentru copii, efectele migratiei asupra copiilor etc.




Pagini din carte

                     

                     

                     

               



Cuprinsul cartii

Cuvant-inainte I
Cuvant-inainte II


I. Clarificari privind expertiza psihologica, evaluarea clinica si expertiza psihiatrica medico-legala

1. Distinctii intre expertiza psihologica si evaluarea clinica
2. Diferente dintre evaluarea psihiatrica medico-legala si expertiza psihologica

II. Abuzul si neglijarea asupra copilului

1. Abuzul fizic
1.1. Reglementari internationale si nationale
1.2. Definitii ale abuzului fizic in literatura de specialitate
1.3. Efecte pe termen lung ale abuzului fizic asupra copilului
2. Abuzul psihologic/emotional
2.1. Definitii ale abuzului psihologic/emotional in literatura de specialitate
2.2. Forme ale abuzului psihologic
2.3. Efecte pe termen lung ale abuzului psihologic asupra copilului

3. Abuzul sexual
3.1. Reglementari internationale, europene si nationale
3.2. Intelesuri ale abuzului sexual asupra copilului in literatura de specialitate
3.3. Consecinte ale abuzului sexual asupra copilului

4. Neglijarea copilului
4.1. Reglementari internationale si nationale
4.2. Impactul neglijarii asupra dezvoltarii copilului

5. Copiii martori ai violentei in familie
5.1. Consecinte ale violentei in familie asupra copilului

6. Copiii victime ale traficului de persoane si a exploatarii prin munca
6.1. Consecinte ale traficului asupra copilului
6.2. Consecinte ale exploatarii prin munca asupra copilului
6.3. Copiii cu parinti plecati la munca in strainatate si copiii remigranti
6.4. Abuzul asupra copiilor in mediul online

III. Tulburari specifice abuzului asupra copilului

1. Sindromul de acomodare a copilului cu abuzul sexual (CSAAS)
2. Sindromul Hansel si Gretel
3. Sindromul copilului scuturat (Shaken Baby Syndrome)
4. Sindromul Munchhausen prin transfer
5. Reactia acuta de stres
6. Tulburarea de adaptare
7. Sindromul de stres posttraumatic

IV. Atasament, rezilienta si coping. Perspective relevante pentru expertiza psihologica

1. Teoria atasamentului
1.1. Tipuri de atasament
1.2. Clasificarea tulburarilor de atasament
1.3. Simptome ale tulburarilor de atasament
1.4. Diagnostic diferential intre tulburarea de atasament, ADHD si tulburarea bipolara
1.5. Manifestari ale atasamentului securizant si ale tulburarii de atasament
1.6. Tulburarea de atasament si abuzul asupra copilului

2. Explicatii ale conceptului de rezilienta
3. Explicatii ale conceptului de coping

V. Instrumente utilizate in evaluarea psihologica a copilului victima

1. Interviul clinic
2. Interviul cognitiv
3. Chestionarul de Simptome ale Traumei pentru Copii (TSCC)
4. Profilul Distresului Afectiv (PDA)
5. Diagramele anatomice
6. Papusile anatomice
7. Testele proiective
8. Prezenta organelor genitale in desenele cu figuri umane

VI. Factori al dezvoltarii copilului cu impact asupra interviului

VII. Memorie si sugestibilitate

VIII. Evaluarea copiilor cu dizabilitati

1. Dizabilitati mentale
2. Dizabilitati de comunicare
3. Tulburari din spectrul autist
4. Hiperactivitate cu deficit de atentie (ADHD)
5. Probleme sociale/emotionale
6. Dizabilitati fizice

IX. Etape in realizarea expertizei psihologice

1. Preluarea solicitarii
2. Redactarea raportului
3. Abilitati necesare psihologului pentru realizarea evaluarii
4. Surse de eroare in procesul de evaluare
5. Expertiza psihologica - un demers realizat in interesul superior al copilului

Referinte bibliografice
Index de teme




Fragmente din carte

Fragment din Capitolul 3. Tulburari specifice abuzului asupra copilului

Sindromul copilului scuturat (Shaken Baby Syndrome)

Aceasta denumire este data unei afectiuni cerebrale care apare la bebelus sau la un copil foarte mic ca urmare a scuturarii violente a acestuia de catre un adult. In cele mai multe cazuri aceasta actiune a adultului este produsa ca urmare a nervozitatii/furiei si dorintei acestuia de a opri copilul din plans.

Constitutia fizica a unui bebelus difera mult de cea a unui adult, capul este mult mai mare si greu in comparatie cu restul corpului, gatul nu are muschii suficient de dezvoltati si nu poate sustine capul bine si, ca urmare, capul bebelusului este zdruncinat mai tare decat restul corpului. In timpul miscarilor violente, de scuturare inainte si inapoi, creierul copilului loveste craniul si astfel apar vanatai, umflaturi, presiune si sangerare in interiorul si in jurul acestuia. Impactul scuturarii copilului ii poate cauza sangerare la nivelul retinei, leziuni la nivelul maduvei spinarli, gatului, fracturi ale coastelor si oaselor.

Simptomele copiilor afectati de acest sindrom includ iritabilitate extrema, letargie, lipsa apetitului alimentar, probleme respiratorii, convulsii, voma, piele palida sau vinetie. Majoritatea copiilor care au supravietuit acestui sindrom prezinta: leziuni la nivelul ochilor si in unele cazuri orbire, probleme de auz, dizabilitati de vorbire si/sau invatare, probleme in dezvoltare sau retard mental, paralizii cerebrale care nu pot fi pe deplin demonstrate inaintea varstei de sase ani (Doerner & Lab, 2012, p.259)

Majoritatea leziunilor cauzate de scuturatul copilului apar la copiii mai mici de doi ani, desi uneori sindromul este identificat chiar si la copii de cinci ani. In general, media de varsta a aparitiei este de sase - noua luni (Doerner & Lab, 2012, p.259).

Copii care sufereau de sindromul copilului scuturat au fost intalniti in toate tipurile de familii fara diferentieri de statut social, varsta, religie sau etnia parintilor. Acest sindrom nu apare cand bebelusul este leganat usor in patut, pe brate sau picioare, cand este aruncat in aer in joaca, in resuscitarea cardio-respiratorie si este foarte putin probabil sa apara ca urmare a unei cazaturi accidentale.

Sindromul Muchhausen prin transfer

Cunoscut si sub denumirea de Sindromul lui Pollet, acesta este o tulburare psihica a unui adult si se refera la situatia cand acesta (in majoritatea cazurilor mame) raneste o alta persoana (de obicei proprii copii) pentru a obtine atentie medicala. Adultul afectat de Sindromul Munchhausen prin transfer se prezinta intotdeauna ca o victima (din cauza unor tulburari de personalitate), foarte ingrijorat si protector, va falsifica istoricul bolii copilului, ii va atribui afectiuni grave, provocate sau stimulate, mutilari etc., care adesea pot fi letale (Meadow, 1985, pp.343-345).

Acest sindrom este prezentat in literatura de specialitate ca fiind o forma mai putin frecventa de abuz asupra copilului in care ingrijitorul, de obicei mama, fabrica, simuleaza sau induce copilului simptome ale unor afectiuni fizice. Apoi, persoana care abuzeaza copilul solicita ajutor medical pentru acesta si neaga, in fata personalului medical, ca ar sti cauza simptomelor (Myers et. al., 2002, p.131).

Metodele utilizate de adultul afectat de acest sindrom pentru a induce in eroare personalul medical sunt, din pacate, destul de ingenioase (se prezinta ca fiind foarte atenti, grijulii si preocupati de sanatatea copilului) si, ca urmare, de multe ori copilul experimenteaza numeroase proceduri medicale inutile (Ibidem).

Impactut sindromului Mnchhausen prin transfer asupra copilului victima este inca insuficient cunoscut. In general, copilul sufera emotional si fizic in urma actiunilor parintelui sau ca urmare a procedurilor medicale dureroase si, din cauza internarilor medicale frecvente, pot fi diminuate interactiunile sociale, educationale si emotionale necesare unei dezvoltari armonioase. Alte consecinte, relevante pentru expertiza psihologica, identificate in literatura de specialitate sunt: pe termen lung copiii pot fi afectati fizic sau le poate fi afectata, in general, dezvoltarea (Myers et. al., 2002, p.132); s-au inregistrat situatii cand copiii au decedat (Rosenberg, 1987, pp. 547-563); probleme emotionale si probleme legate de indeplinirea sarcinilor scolare (Bools, Neale & Meadow, 1993).

Sindromul MUnchhausen prin transfer poate fi intalnit si la mamele care au fost abuzate sexual in copilarie, care cu buna stiinta sau inconstient isi proiecteaza propria experienta a abuzului sexual din copilarie asupra copilului neabuzat si fac acuzatii false de abuz sexual ca un strigat de ajutor pentru ele insele, ajutor pe care nu il pot accepta ca atare din partea specialistilor. Acestea pot fi extrem de protectoare, fac acuzatii false foarte precise, cu caracter de urgenta desi evaluarea atenta a faptelor si circumstantelor nu sprijina in niciun fel acuzatiile lor. Este de mentionat ca in sindromul Munchhausen prin transfer, mamele care au fost abuzate in copilarie acuza tatii (sau alte persoane relevante) de abuz fara ca acestia sa fie implicati intr-un divort sau conflict (Furniss, 2004, p.382). In cazul mamelor care au fost abuzate sexual in copilarie, acuzatiile par declansate de situatii asemanatoare celor in care ele insele au fost abuzate, iar la o evaluare atenta vom intalni din partea acestora multa confuzie, povesti si atitudini care par inadecvate, schimbatoare, in care sunt incluse mereu multe alte persoane si situatii din care se poate observa ca mama isi proiecteaza propriile probleme si anxietati asupra copilului (Ibidem,, pp.382-383). Aceasta isi neaga cu teama propriul abuz sexual si evadeaza de de la orice incercare a specialistilor de a-i oferi ajutor daca acestia nu-i confirma abuzul asupra copilului.

Adultul afectat de acest sindrom doreste ca persoana pe care o acuza de abuz sexual sa recunoasca abuzul si refuza implicarea reala a politiei, serviciilor de protectie a copilului si primirea oricarui ajutor real, chiar daca el reclama initial abuzul acestor institutii.

Reactia acuta de stres

Aceasta reprezinta o reactie imediata la un eveniment traumatizant care poate fi o catastrofa naturala (cutremur, inundatie, incendiu etc.), o catastrofa umana (accident de masina, de tren etc.), un act delincvent (rapire, viol, luare de ostatici etc.) sau o situatie de razboi (Marcelli, 2003, pp. 442 443). Psihologul expert trebuie sa insiste asupra evenimentelor traumatice care-l afecteaza pe copil si pe cei apropiati lui: moarte brutala intr-un accident, asistarea la evenimente care produc rani grave, incendiu, venirea pompierilor si/sau ambulantei (Ibidem).

Clinic, reactia acuta de stres se exprima printr-un comportament agitat si dezorganizat sau invers printr-o atitudine rigida cu atentie fortata, iar in orele sau zilele urmatoare manifesta anxietate majora, dificultati de somn, cosmaruri, atitudine retrasa sau agitata (Ibidem).

Simptomele reactiei acute de stres dureaza de la cateva zile pana la maxim patru saptamani si apoi dispar. In cazul in care simptomele persista mai mult de patru saptamani poate fi aplicat diagnosticul de sindrom de stres posttraumatic daca sunt satisfacute criteriile pentru stresul postraumatic (DSM IV-TR, 2003, p.470).




Aprecieri si cronici

Cartea lui Catalin Luca este prima lucrare din Romania care abordeaza expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat si contine informatii stiintifice bazate pe studii si cercetari recente realizate in Europa si SUA. Recomand calduros aceasta lucrare psihologilor aflati la inceputul carierei, cat si celor cu experienta care evalueaza copii victime ale abuzului si neglijarii. - Prof.univ. dr. Tudorel Butoi


Lucrarea se constituie intr-o veritabila pledoarie, in a configura individualitate juridica expertizei psihologice. Asupra acestui aspect si-a singularizat analiza autorul, care cu multa acuratete a dat curs unei triple exigente: a tratat psihologia abuzurilor asupra copilului, inclusiv in formele sale noi de manifestare, ancorata in cadrul juridic national si international; a analizat gama tulburarilor specifice ale abuzului asupra copilului si a fundamentat structura documentului evaluator pe baza analizei instrumentelor de evaluare. - Prof. univ. dr. Mona-Maria Pivniceru, Judecator la Curtea Constitutionala a Romaniei


Aceasta carte este un demers stiintific, plin de rigoare, asa cum ne-a obisnuit deja autorul, in care acuratetea observatiilor si metodelor descrise dau coerenta unui demers profesional necesar, sistematic. Cu toate acestea, lucrare este pusa in valoare, in principal, prin prezentarea unor formule de investigatie psihologica, atent alese, utile si indisolubil legate de necesitatea structurarii unei analize profesionale de tipul expertizei psihologice. - Dr. Stefan Iulian Laurentiu, Presedintele Institutului de Psihologie Judiciara




Alte carti de acelasi autor

Managementul furiei pentru (pre)adolescenti. Program psihoeducativ de grup    Managementul furiei pentru (pre)adolescenti. Program psihoeducativ de grup

Pagini: 150 / Pret: 70.00 lei
Fundamentul teoretic pe care este bazat programul apartine psihologiei dezvoltarii, respectiv categoriilor de varsta pubertate si adolescenta, teoriei cognitiv-comportamentale si utilizeaza recomandarile Asociatiei Americane de Psihologie cu privire la furie.



Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015