Psihomotricitate. Sprijin, preventie si compensare - Frederique Wauters-Krings

 

Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





101 TITLURI DISPONIBILE

57 TITLURI DISPONIBILE

231 TITLURI DISPONIBILE

38 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Psihomotricitate. Sprijin, preventie si compensare - Frederique Wauters-Krings       Psihomotricitate. Sprijin, preventie si compensare
de

Cartea - Psihomotricitate. Sprijin, preventie si compensare, de Frederique Wauters-Krings, specialista in stiintele educatiei si cu formare in domeniul psihomotricitatii, cuprinde metode si tehnici (pentru pedagogi, logopezi, kinetoterapeuti, parinti etc.) destinate sprijinirii dezvoltarii fizice si psihice a prescolarilor si scolarilor mici.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc!



      



Editura: ASCR
Colectia: Psihologul expert
Pagini: 388
   
Anul aparitiei: 2014
Editia originala: 2012
Traducere din limba franceza de Iulia Mateiu
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 210 mm x 280 mm
ISBN: 978-606-8244-83-9


Descrierea editorului

Cartea „Psihomotricitate. Sprijin, preventie si compensare”, de Frederique Wauters-Krings, specializata in psihomotricitate si licentiata in stiintele educatiei, prezinta intr-o maniera structurata de ce si cum experientele senzoriale si motrice sprijina dezvoltarea si invatarea, compenseaza dificultatile, previn anumite retarduri. Lucrarea precizeaza, pentru fiecare domeniu, obiectivele generale, pistele metodologice si didactice, propune o multime de activitati si referinte pentru activitatea de observare.

Lucrarea „Psihomotricitate. Sprijin, preventie si compensare”, de Frederique Wauters-Krings, raspunde concret multor intrebari legate de dezvoltarea copilului de varsta prescolara si scolara mica:

- Ce raport exista intre corp, miscare, gandire, relationare?
- Cum sa fii un cadru didactic „suficient de bun”?
- Este in regula sa-l lasam pe copil sa se joace spontan sau sa-i orientam jocurile?
- Ce fel de experiente motrice propui, pentru ce varsta, cu ce scop?
- Cum prezinti si cum animi un joc colectiv?
- Situatiile motrice pot compensa anumite tulburari de dezvoltare?
- De ce le place copiilor sa sara, sa cada, sa se joace de-a lupul?
- Trebuie sa intervenim in alegerea mainii folosite in activitatile grafice?
- Ce situatii propui pentru a inlesni perceptia spatiului, a timpului, a corpului?

Volumul este util diferitilor actori din educatie: parinti, ergoterapeuti, cadre didactice, educatori, logopezi, ortofonisti, kinetoterapeuti, specialisti in psihomotricitate etc.

Frederique Wauters-Krings este profesoara de educatie fizica si kinetoterapie pentru nivelul liceal, fiind specializata in psihomotricitate si licentiata in Stiintele educatiei. Preda educatie corporala si psihomotricitate la Inalta Scoala Leonardo da Vinci din Louvain-la-Neuve (Belgia).



Frederique Wauters-Krings

Frederique Wauters-Krings este profesoara de educatie fizica si kinetoterapie pentru nivelul liceal, fiind specializata in psihomotricitate si licentiata in Stiintele educatiei. Preda educatie corporala si psihomotricitate la Inalta Scoala Leonardo da Vinci din Louvain-la-Neuve (Belgia).



Pagini din carte

                     

                     

                     

                     



Cuprinsul cartii

Multumiri
Prefata
Introducere


I. Dezvoltare si invatare

1. Ce inseamna sa inveti?

* Definitie
* Descrierea procesului
* Schema sintetica
* Explicarea neurofiziologica a procesului
* Maturizare, experiente, stadii, perioade critice

2. Cativa parametri ai invatarii

* Aspectele cognitive, afective, sociale si motorii sunt interdependente
* Experimentarea, dezvoltarea si invatarea sunt indisociabile
* Copilul invata pentru ca se joaca
* Memoria si invatarea sunt strans legate
* Relatiile sociale favorizeaza invatarea
* Limbajul este central in dezvoltare si in invatare


II. (Psiho)motricitate si abilitati motrice

1. Dezvoltarea si invatarea abilitatilor motrice

* Definitii si caracteristici
* Mize
Mize motorii
Mize sociale si afective
Mize cognitive
* Etape ale invatarii gesturilor motorii (praxii)
Faza verbala
Faza verbo-motrica
Faza motrica
* Indiciile unor progrese ale abilitatilor
Miscarile devin automate
Actiunea este mai putin globala, gestul devine epurat
Postura este adaptata anticipat
Miscarile sunt coordonate, gesturile se leaga
* Parametri ai invatarii motorii
Maturizarea motrica
Dezvoltarea fizica
Coordonarea functiilor musculare statice si dinamice
Metabolism
Sisteme de control al abilitatilor

2. Principii metodologice generale

* Solicitati in mod corespunzator sistemul locomotor
* Tineti cont de etapele invatarii abilitatilor
* Inmultiti situatiile
* Repetati situatiile
* Variati situatiile
* Propuneti provocari ludice
* Tineti cont de afectivitate
* Provocati constientizarea
* Observati dificultatile motrice
* Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor

3. Etapele dezvoltarii motorii

* De la nastere pana la varsta de un an 40
* De la un an la doi ani 44
* De la 2 la 3 ani 46
* De la 3 la 4 ani 47
* De la 4 la 6 ani 48
* De la 6 la 7 ani 49
* Dezvoltarea comportamentelor motorii de baza de la nastere la varsta de sapte ani 50

4. (Psiho)motricitate si lateralizare

* Definitii si caracteristici
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Lasati lateralitatea sa se instaleze spontan
Observati dominanta manuala
Deosebiti lateralizarea de cunoasterea stanga-dreapta
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Teste de observare
Situatii de constientizare
* Observarea lateralizarii

5. (Psiho)motricitatea si functia tonica

* Definitii si caracteristici
Definitii
Manifestari ale tonusului
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Repetati, variati, inmultiti situatiile intr-un context ludic
Urmariti integritatea organica
Respectati nevoia de siguranta prin regularitate si organizare
Raspundeti nevoii de descarcare
Raspundeti nevoii de dinamizare a tonusului
Raspundeti nevoii de moderare a tonusului
Dezvoltati capacitatea de adaptare constienta si voluntara a tonusului
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea functiei tonice

6. (Psiho)motricitate si abilitati posturale

* Definitii si caracteristici
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Adaptati-va asteptarile la varsta copilului
Variati, inmultiti, repetati situatiile intr-un context ludic
Tineti cont de legile fizice ale echilibrului
Fiti atenti la implicarea cognitiva
Tineti cont de afectivitate
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea functiei posturale

7. (Psiho)motricitate si motricitate globala

* Definitii si caracteristici
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Tineti cont de dezvoltarea capacitatilor fizice
Repetati, variati, inmultiti situatiile intr-un context ludic
Urmariti siguranta copiilor
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea motricitatii globale

8. (Psiho)motricitate si motricitate manuala

* Definitii si caracteristici
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Provocati lateralizarea manuala
Repetati, variati, inmultiti situatiile intr-un context ludic
Corectati postura si modul de prindere a obiectelor in actiunile de manipulare
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea motricitatii manuale

9. (Psiho)motricitate si grafism

* Definitii
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Treziti dorinta, placerea, nevoia de a lasa urme
Solicitati strategii cognitive
Exersati motricitatea manuala
Incurajati alegerea mainii dominante
Urmariti postura si modul de prindere a instrumentului
Invatati-i sa-si planifice gesturile
Acordati timp pentru exercitiu si repetitie in vederea automatizarii gestului
Provocati constientizarea diferitelor productii si a strategiilor aplicate
* Cai de actiune
Material
Grafisme
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea motricitatii grafice

10. (Psiho)motricitate si motricitate expresiva

* Definitii si caracteristici
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Variati, repetati, inmultiti situatiile intr-un context ludic
Adaptati-va asteptarile la cultura si la familie
Tineti cont de afectivitate
Imbogatiti imaginarul si imaginatia
Provocati creatia
Provocati constientizarea expresivitatii motrice
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea motricitatii expresive

11. Observarea competentelor motrice


III. (Psiho)motricitate si abilitati cognitive

1. Dezvoltarea cognitiva si insusirea abilitatilor cognitive

* Definitii si caracteristici
* Piaget - Vigotski - Tardif
* Diferente individuale si invatare
* Etape ale dezvoltarii cognitive - cateva repere

2. (Psiho)motricitate, motivatie, atentie, memorare, metacognitie, limbaj, transfer
* Definitii si caracteristici
Motivatia
Atentia
Memoria
Limbajul
Metacognitia
Transferul
* Recomandari metodologice
Fiti un exemplu
Creati un mediu propice invatarii implicite a motivatiei
Creati un mediu propice exersarii implicite a atentiei
Creati un mediu propice exersarii implicite a memoriei
Creati un mediu propice dezvoltarii limbajului
Creati un mediu propice exersarii implicite a metacognitiei si a transferului
Exersati utilizarea implicita a strategiilor, invatati-i sa invete
* Cai de actiune
Situatii motrice
Situatii de constientizare

3. (Psiho)motricitate si rezolvarea de probleme

* Definitii si caracteristici
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Provocati implicarea in realizarea unei sarcini
Provocati reprezentarea problemei
Provocati folosirea strategiilor de rezolvare
Provocati evaluarea strategiilor
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea rezolvarii de probleme

4. (Psiho)motricitate, trezire senzoriala si perceptie

* Definitii si caracteristici
Definitie
Fiziologia perceptiei
Canalele senzoriale
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Provocati invatarea rezolvarii de probleme
Fiti atent la integritatea neurologica
Fiti atent la context
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Provocati folosirea adecvata a canalelor senzoriale
Favorizati atentia, concentrarea
Solicitati memorarea
Solicitati limbajul
Provocati stabilirea unor raporturi logice
Provocati discriminarea
Provocati recunoasterea
Provocati identificarea
Provocati reproducerea directa sau amanata
Provocati producerea
Provocati evaluarea calitativa
Provocati estimarea si masurarea
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea trezirii senzoriale si a perceptiei

5. (Psiho)motricitate, perceptia corpului si structurarea schemei corporale

* Definitii si caracteristici
Definitii
Caracteristicile legate de structura si functiile corpului
Caracteristicile legate de pozitia si orientarea corpului
Precizarea conceptelor asociate
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Provocati capacitatea de rezolvare a unor probleme si trezirea senzoriala
Luati in considerare diferitele sarcini perceptive
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Urmariti calitatea informarii
Luati in considerare trecerea de la corpul trait si simtit la corpul perceput
Tineti cont de afectivitate
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea perceptiei corpului

6. (Psiho)motricitate, perceptia si structurarea spatiului

* Definitii si caracteristici
Definitii
Caracteristicile structurale
Caracteristicile contextuale
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Provocati capacitatea de rezolvare a unor probleme, trezirea senzoriala
Luati in considerare diferitele sarcini perceptive
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Urmariti calitatea informarii
Invitati copiii sa se serveasca de corp ca sistem de referinta
Planificati trecerea de la spatiul trait si simtit la spatiul perceput
Provocati cunoasterea partilor stanga si dreapta
Tineti cont de afectivitate
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea perceptiei spatiului

7. (Psiho)motricitate, perceptia si structurarea timpului

* Definitii si caracteristici
Definitii
Ordinea si succesiunea
Durata
Viteza
Ritmul
* Mize
Mize sociale si afective
Mize motorii
Mize cognitive
* Recomandari metodologice specifice
Provocati capacitatea de rezolvare a unor probleme si trezirea senzoriala
Solicitati diferitele sarcini perceptive
Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
Urmariti calitatea informarii
Luati in considerare trecerea de la timpul trecut si simtit la timpul perceput
Tineti cont de afectivitate
* Cai de actiune
Material
Situatii motrice
Situatii de constientizare
* Observarea perceptiei timpului

8. Observarea abilitatilor cognitive


IV. (Psiho)motricitate, abilitati sociale si afective

1. Definitii si caracteristici

2. Parametri

* Teoria mintii
* Limbajul, rationamentul si prelucrarea informatiilor
* Sentimentul de incredere
* Sentimentul de competenta
* Sentimentul de apartenenta
* Sentimentul de putere
* Sentimentul (existentei) unor limite

3. Mize

* Mize sociale si afective
* Mize motorii
* Mize cognitive

4. Recomandari metodologice specifice

* Adaptati-va asteptarile la varsta copiilor
* Tineti cont de legatura de atasament
* Provocati exprimarea simbolica a angoaselor fundamentale
* Propuneti jocuri traditionale cu efect simbolic
* Fiti atent la imaginea corpului
* Fiti atent la nevoile de coerenta, de regularitate
* Solicitati cognitia sociala (teoria mintii)
* Sprijiniti perceptia genului feminin si masculin
* Adaptati-va interventiile la limbajul tonic
* Asumati-va rolul de expert si de garant al legii
* Observati si recunoasteti copiii
* Garantati exprimarea placerii
* Dezvoltati altruismul, intrajutorarea, cooperarea
* Interveniti intr-o maniera adecvata in conflicte
* Provocati imitatia
* Dezvoltati sentimentul ca este unic
* Reflectati...

5. Cai de actiune

* Material
* Situatii motrice
Jocuri spontane
Provocari individuale
Provocari cooperative
Jocuri in cerc si jocuri insotite de cantec
Jocuri cooperative
Jocuri traditionale colective
Jocuri de tipul „fiecare, pe rand”
Creatii personale
* Situatii de constientizare

6. Observarea competentelor transversale relationale


V. (Psiho)motricitate, invatare scolara si nevoi speciale

(Psiho)motricitate si invatare scolara

* Recomandari metodologice
* Doua exemple de invatare scolara
Invatarea in domeniul matematicii
Invatarea in domeniul limbii materne

2. (Psiho)motricitate si nevoi speciale

* Observare, analiza, preventie, compensare
* Intarzieri motorii, dispraxii
Intarzieri motorii
Dispraxiile
* Tulburari de atentie, impulsivitate, hiperactivitate
Tulburari de atentie
Impulsivitatea
Hiperactivitate motrica si intelectuala
Tulburarea de deficit de atentie cu sau fara hiperactivitate
Cateva modalitati de diferentiere
* Dislexie, discalculie, dificultati grafice
Dislexia
Discalculia
* Concluzie


VI. Didactica (psiho)motricitatii

1. Urmariti competente

2. Alegeti si organizati spatiile

3. Alegeti si organizati materialul

4. Organizati, supervizati, garantati siguranta momentelor de recreatie

5. Ganditi-va la tranzitii

* Cand sa le folosim? 267
* Cum sa le alegem? 268

6. Ritualizati sedintele

7. Alegeti un mod de organizare

* Sedinta „dirijata” de activitati colective
Desfasurare
* Sedinta sub forma de „ateliere liber alese” sau „parcursuri liber alese”
Interese
Inconveniente
Desfasurare
* Sedinta sub forma de „ateliere prin rotatie”
Interese
Inconveniente
Desfasurare
* Sedinta sub forma de „parcursuri orientate”
Interese
Inconveniente
Desfasurare
* Sedinta de tip Aucouturier
Interese
Inconveniente
Desfasurare

8. Alegeti si organizati situatiile motrice

* Jocurile spontane initiate de catre copil: jocurile liber alese
Caracteristici
Cum sa le prezentam?
* Jocurile provocate si dirijate
Caracteristici
Cum le prezentam?
* Provocarile colective
* Jocurile colective
* Jocuri in cerc, numaratori, jocuri cantate, cantece dansate, refrene ritmate...

9. Creati si faceti sa evolueze situatiile, jucandu-va cu diferite variabile

10. Garantati organizarea, siguranta, legea

* In deschiderea sedintei
Expuneti, intr-o prima faza, drepturile
Expuneti pe urma indatoririle si limitele
* Pe parcursul sedintei
Organizati adunari eficace
Supravegheati pentru a garanta securitatea
Interveniti in cazul unei agresiuni
Fiti o prezenta discreta si linistitoare pentru a garanta relatia
Adoptati limbajul corporal adecvat

11. Tineti companie copilului care invata

* Garantati exprimarea placerii
* Provocati creativitatea motrica
* Acceptati repetitiile
* Interveniti in caz de fixitate (functionala)
* Orientati constientizarea spre competentele urmarite
* Observati copiii
* Recunoasteti copiii pornind de la observatie
Recunoasteti actiunile copiilor
Recunoasteti cererile copiilor
Recunoasteti emotiile copiilor

12. Adaptati situatiile la varsta copiilor

1. Competente de solicitat si de urmarit

2. Situatii motrice

3. Situatii de jocuri spontane

4. Numaratori si jocuri cu degetele

5. Cantece in cerc/ hore si jocuri cantate

6. Origami

7. Jocuri traditionale colective


* Jocuri de orientare
* Jocuri de alergare
* Jocuri de stafeta
* Jocuri de apropiere
* Jocuri de urmarire si jocuri de-a pisica
* Jocuri de reflexe, jocuri de abilitati
* Jocuri de opozitie si de complicitate
* Jocuri de schimb fara incalcarea teritoriului
* Jocuri teatrale
* Jocuri cu parasuta
* Jocuri acvatice

8. Sedinte de activitati colective

9. Sedinte sub forma de ateliere prin rotatie

* Sedinta 1: 4 ateliere
* Sedinta 2: 5 ateliere
* Sedinta 3: 2 ateliere

10. Sedinte sub forma de parcurs orientat

11. Sedinte sub forma de parcurs liber ales


* Sedinta 1
* Sedinta 2

12. Sedinte de tip Aucouturier

13. Grile de observatie


* Grila de observatie 1
* Grila de observatie 2
* Grila de evaluare a sedintelor

14. Schema de pregatire

15. Instrumente de planificare si diferentiere


Concluzie
Bibliografie
Discografie
Site-uri internet
Indexul situatiilor motrice
ANEXA editiei in limba romana
Cantece cu degetele si cu alte parti ale corpului






Copyright © 2008-2016 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015