Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

55 TITLURI DISPONIBILE |  |
23 TITLURI DISPONIBILE |  |
114 TITLURI DISPONIBILE |  |
10 TITLURI DISPONIBILE |  |
Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.
|
|
 |
|
Terapia schemelor pentru copii si adolescenti
de Christof Loose, Peter Graaf, Gerhard Zarbock
In ultimii ani terapia schemelor si-a demonstrat eficienta in cazul dificultatilor psihice intampinate de adulti. Dar pot fi luate anumite masuri preventive, inainte ca „raul sa se produca"? Poate fi transpusa aceasta forma de terapie in lucrul cu copiii si adolescentii?
|

Editura: Trei Colectia: Psihologie-Psihoterapie Pagini: 592
| |  Anul aparitiei: 2022 Editia originala: 2013 Traducere din limba germana de Ioana Brigle | |  Coperta: Simpla (Paperback) Dimensiuni: 145 mm x 205 mm ISBN: 978-606-40-1568-6 |
Descrierea editorului
In ultimii ani terapia schemelor si-a demonstrat eficienta in cazul dificultatilor psihice intampinate de adulti. Dar pot fi luate anumite masuri preventive, inainte ca „raul sa se produca"? Poate fi transpusa aceasta forma de terapie in lucrul cu copiii si adolescentii?
In aceasta carte autorii demonstreaza cum se poate realiza acest lucru. Perspectiva dinamica asupra dezvoltarii, specifica terapiei centrate pe scheme, este integrata in terapia comportamentala a tulburarilor psihice si este extinsa si catre un orizont sistemic, bazat pe privirea asupra interactiunilor din cadrul familiei.
Autorii reusesc sa ilustreze modul in care pot fi acoperite toate fazele dezvoltarii, de la nastere si pana la inceperea vietii adulte si sa acorde o forma de „asistenta primara pentru dezvoltare". Este prezentat si modul in care parintii sunt implicati in terapie, consilierea parintilor reprezentand cea mai importanta strategie de preventie primara a tulburarilor psihice, proces care ofera posibilitatea evitarii „reparentajului" ulterior cu ajutorul terapeutilor.
Psihologii si psihoterapeutii vor gasi in aceasta lucrare o introducere completa si accesibila in terapia schemelor aplicata pentru copii si adolescenti.
 Christof Loose Christof Loose este psiholog clinician si psihoterapeut specializat in lucrul cu copii si adolescenti, isi desfasoara activitatea in Dusseldorf, in cabinetul sau individual si este cercetator asociat la Universitatea Heinrich Heine, Departamentul de Psihologie clinica. |
Peter Graaf Peter Graaf este psihoterapeut specializat in psihoterapia copilului si adolescentului. |
 Gerhard Zarbock Gerhard Zarbock este psiholog clinician si psihoterapeut specializat in terapia schemelor, terapie cognitiv-comportamentala si terapie dialectic comportamentala. |
Pagini din carte
Cuprinsul cartii
Prefata
Cuvant introductiv
I. Fundamentele aplicarii terapiei schemelor la copii si adolescenti
1. Aspecte specifice psihologiei dezvoltării în terapia schemelor
Modelul factorilor de risc si al factorilor de protectie
Modelul sarcinilor de dezvoltare
Modelul dimensiunilor temperamentale si al tipurilor de temperament
2. Modelul terapiei centrate pe scheme
Modelul frustrarii nevoilor fundamentale
Reactii de coping din perspectiva terapiei schemelor
Schemele, ca rezultat al invatarii in urma unor situatii psihosociale relevante si deosebit de intense din punct de vedere emotional
Schemele, comportamentul parental, convingerile cognitive si stilurile de coping
Conceptul de „mod"
Modelul tranzactional centrat pe scheme sau pe moduri
3. Conceptul de „mod" in terapia schemelor aplicata copiilor si adolescentilor
Numirea modurilor in cazul copiilor si al adolescentilor
Formarea modurilor de coping in cazul copiilor si al adolescentilor
Gestionarea modurilor de coping in cazul copiilor si al adolescentilor
Relatia dintre scheme si moduri
4. Particularitati specifice etapelor de varsta in terapia schemelor
Perioada sugarului si a copilului mic: 0–3 ani
Perioada copilului prescolar: 4–6 ani
Perioada cuprinsa intre inceperea scolii si preadolescenta: 6–10/11 ani
Perioada adolescentei: 11–16 ani
Perioada adolescentei tarzii si a tanarului adult: 17–23 ani
5. Abordari terapeutice in cadrul terapiei schemelor
Indicatii si contraindicatii cu privire la folosirea terapiei schemelor
Aspecte, caracteristici si obiective centrale in terapia schemelor
II. Terapia schemelor in stadiile de sugar si copil mic
1. Teme, sarcini de dezvoltare, crize potentiale specifice etapei de varsta, conflicte si traume ale tinerei familii din perspectiva terapiei schemelor
Sarcini de dezvoltare ale parintilor si ale copilului
Gestionarea sarcinilor si interactiunea
De unde provine „neputinta-de-a-reactiona-corect- unul-fata-de-celalalt"? Explicatii din punctul de vedere al terapiei schemelor
2. Perspectiva terapiei schemelor cu privire la barbatul in rol de tata
3. Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducatie si terapia tulburarilor de autoreglare
Stabilirea diagnosticului la nivelul simptomatologiei copilului
Explorarea stresului parental
Stabilirea diagnosticului in cadrul interactiunii parinte-copil
Metode observationale si instrumente folosite pentru autodescriere si descrierea celorlalti
Rezumat cu privire la stabilirea diagnosticului la nivelul apartinatorilor
Obiective si terapie
4. Terapia propriu‑zisa a schemelor: strategii terapeutice, tehnici specifice etapei de varsta
Reflectii pe marginea tulburarilor si sugestii cu privire la tulburari specifice si la maniera de abordare
Metode de interventie caracteristice terapiei comportamentale clasice folosite in cadrul terapiei schemelor
Terapia de cuplu si consideratii sistemice specifice terapiei schemelor
5. Privire de ansamblu
III. Terapia schemelor in cazul copilului prescolar
1. Sarcini si teme de dezvoltare specifice varstei, crize potentiale, conflicte si traume din perspectiva terapiei schemelor
Sarcini si teme de dezvoltare specifice etapei de varsta
Crize potentiale, conflicte si traume
2. Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducatie si terapie
Interviul cu copiii prescolari
Diverse planuri importante de diagnostic
Psihoeducatia
3. Terapia schemelor — ghid practic: forma relatiei terapeutice, potrivita in raport cu varsta
Universul modurilor in cazul unui copil prescolar
Utilizarea marionetelor pentru degete si maini
Terapia prin joc centrata pe moduri si orientata spre nevoi
Protocolul de joc orientat spre moduri si nevoi
4. Studiu de caz: Chiara, rezultate diagnostice si procedeul terapeutic
5. Concluzie generala cu privire la terapia schemelor in cazul copilului prescolar
IV. Terapia schemelor pentru copilul scolar
1. Sarcini de dezvoltare si conflicte specifice varstei
Sarcini de dezvoltare si crize potentiale
Competente in vederea gestionarii sarcinilor de dezvoltare
Efectele capacitatilor restranse si ale dinamicii de grup constrangatoare asupra formarii schemelor
Efectele lipsei de resurse externe
2. Concepte specifice diagnosticului in terapia schemelor
Diverse niveluri de diagnostic
Cadrul si tehnicile diagnostice
3. Terapia schemelor — ghid practic: formarea adecvata in raport cu varsta a relatiei terapeutice, strategii terapeutice, tehnici specifice varstei
Concluzie
V. Terapia schemelor in cazul adolescentilor
1. Sarcini si teme de dezvoltare specifice varstei, crize potentiale si conflicte, traume in perioada adolescentei si efectele dezvoltarii cognitive
Sarcini si teme de dezvoltare specifice etapei de varsta
Crize potentiale, conflicte si traume
Dezvoltarea cognitiva si intelegerea emotiilor
2. Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducatie si terapie
Diverse planuri (niveluri) importante de diagnostic
Psihoeducatia
3. Terapia schemelor — ghid practic: formarea adecvata in raport cu varsta a relatiei terapeutice
Concluzie
VI. Terapia schemelor in cazul adultilor tineri
1. Sarcini si teme de dezvoltare specifice varstei, crize potentiale si conflicte, traume din perspectiva terapiei schemelor
Sarcini si teme de dezvoltare specifice varstei, in cazul tinerilor adulti
Crize potentiale, conflicte si traume din perspectiva terapiei schemelor
2. Concepte specifice terapiei schemelor cu privire la diagnostic, psihoeducatie si terapie pentru cele mai frecvente tablouri clinice
Indicatii, contraindicatii si diagnostic
Psihoeducatia
3. Terapia schemelor — ghid practic: strategii terapeutice, formarea adecvata in raport cu varsta a relatiei terapeutice si tehnici potrivite varstei
Conceptualizarea de caz si planul de tratament
Relatia terapeutica
Tehnici specifice terapiei schemelor si adecvate varstei, in cazul tinerilor adulti
Concluzie
VII. Tehnici si metode de interventie in terapia cu copii
Cateva remarci preliminare cu privire la motivatia copiilor si adolescentilor pentru a urma o terapie
Abordarea centrata pe moduri: elemente fundamentale si materiale de lucru
Relatia terapeutica, o trasatura esentiala in terapia schemelor
Dezvoltarea relatiei terapeutice cu pacientul
Dezvoltarea relatiei terapeutice cu figurile parentale de atasament
Confruntarea empatica
Terapia prin joc centrata pe moduri
Lucrul cu povestile din perspectiva terapiei schemelor
Psihoeducatia
Materiale de lucru folosite pentru psihoeducatie
Psihoeducatia pe categorii de varsta
Principalele etape in psihoeducatia copiilor
Metafore pentru ilustrarea schemelor si a modurilor
Folosirea desenelor si a materialului creativ in cadrul abordarii 11centrate pe scheme si moduri
Tehnici traditionale in lucrul cu imagini si desene
Folosirea desenelor si a materialului creativ in cadrul abordarii centrate pe scheme si moduri
Tehnica dialogului cu ajutorul scaunelor
Folosirea marionetelor (pentru maini si pentru degete) si a altor figurine in cadrul abordarii centrate pe moduri
Construirea „Casei Interne"
Nivelul modurilor
Nivelul experiential
Nivelul schemelor
Jocul experiential cu moduri si scheme
Tehnici de imagerie ghidata
Contraindicatii si experiente negative cu exercitiile de imagerie ghidata
Cerinte in cazul exercitiilor de imagerie
Tehnica rescrierii, prin imagerie, a experientelor trecute
Cardurile mnemotehnice si jurnalul
Teme pentru acasa
Rezumat si recomandari cu privire la combinarea mai multor tehnici
VIII. Tehnici si practici in lucrul cu parintii
1. Incadrarea lucrului cu parintii din perspectiva terapiei schemelor
Delimitari conceptuale: consiliere comportamentala, pedagogia schemelor si coaching centrat pe scheme
Elemente de coaching centrat pe scheme
Educarea si consilierea parintilor din perspectiva terapiei schemelor
2. Dezvoltari si perspective in cazul terapiei sistemice centrate pe scheme
Observatii preliminare cu privire la perspectiva sistemica asupra schemelor
Limitele sistemelor si ale subsistemelor
Atribuirea de roluri si inducerea de roluri
Regulile sistemului
Functiile
Cercul vicios al tranzactiilor disfunctionale si escaladarea modurilor
Resursele
3. Constelatiile de moduri si activarea modurilor in sistem
Rolul deosebit al modurilor interne parentale in cazul parintilor
Evitarea modurilor in cazul parintilor — aparari disfunctionale impotriva modurilor parentale negative
4. Rolul terapeutului fata de parinti: relatia terapeutica formata la intersectia dintre consiliere, coaching, indrumare si terapie
Diagnosticul schemelor si modurilor parintilor
Psihoeducatia cu ajutorul textelor (formulari ajutatoare) si al desenelor
Interventii asupra schemelor si modurilor in lucrul cu parintii
Sentimente de vinovatie in lucrul cu parintii
Tehnici si metode la nivel cognitiv
Tehnici si metode la nivel emotional
Tehnici si metode la nivel comportamental
Studiu de caz: „Ron". Ilustrarea diverselor tehnici de interventie
Rezumat
IX. Terapia schemelor si plata prin sistemul de asigurari medicale
Informatii cu privire la simptomatologia relatata in mod spontan de catre pacient si cea discutata de catre terapeut
Istoricul de viata al pacientului si anamneza bolii
Starea psihica in momentul completarii cererii
Concluziile examinarii somatice
Analiza comportamentului si a stilului de atasament
Diagnosticul
Obiectivele terapiei si prognosticul
Planul de tratament, cu includerea tehnicilor specifice terapiei schemelor
Concluzie
X. Terapia schemelor pentru copii si adolescenti — nasterea unui nou concept
Grupuri de lucru nationale si internationale in terapia schemelor pentru copii si adolescenti
Programe de formare continua in terapia schemelor pentru copii si adolescenti
Terapia schemelor in cadrul programelor de formare si formare continua a psihoterapeutilor pentru copii si adolescenti
Terapia schemelor in dezvoltarea personala a terapeutilor aflati in programul de formare in psihoterapia cu copii si adolescenti
10.3.2 Terapia schemelor in supervizarea psihoterapeutilor
Fragmente din carte
Pentru copii, notiunea de „schema" este adesea prea abstracta. Terapeutii nu trebuie sa discute neaparat schemele cu pacientii lor, intrucat ele sunt mai putin descriptive si prea cognitive. Insa psihoterapeutii ar trebui sa aiba in minte schemele care activeaza modurile, precum si nevoile fundamentale frustrate, pentru a putea coordona procesul terapeutic.
Uneori, chiar si unii copii de varsta scolara mica reusesc sa-si descrie comportamentul si trairile cu ajutorul modurilor. In fond, este vorba doar despre un cuvant ce trebuie invatat: mod = stare. Prin achizitionarea acestui cuvant nou, este deschis drumul spre procesul de a intra in armonie cu propria persoana.
-----
Plansetele fiului ei au activat in doamna K. modul Copilului Vulnerabil („El se simte singur pentru ca nu sunt cu el") si astfel a devenit evident faptul ca doamna K. era afectata de schema Abandonului.
Din cauza unei boli respiratorii, ea a trebuit sa suporte, pe vremea cand era copil, o internare in spital de mai multe luni de zile, fara sa aiba sprijinul unei figuri de atasament, intrucat la acea vreme nu se obisnuia internarea unui parinte impreuna cu copilul.
Pacienta isi aminteste cum se uita dupa mama ei care se indrepta spre parcare, simtindu-se singura si parasita. Atunci cand ea presupunea seara ca fiul ei nu se poate separa de ea, de fapt, doamna K. isi satisfacea siesi propriile nevoi infantile de apropiere.
|
Alte titluri de specialitate de pe PsihoShop.ro:
|
|
|
Copyright © 2008-2020 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.
TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015
|
|