De frica sau din obisnuinta, incercam in permanenta sa fugim de aceste suferinte si sa le atenuam, straduindu-ne din rasputeri sa vindecam simptomele in loc sa cautam originea incendiului, a focului care ne mistuie din interior.
Anul aparitiei: 2023 Editia originala:2020 Traducere din limba franceza de Violeta Ieremie
Coperta:Simpla (Paperback) Dimensiuni:130 mm x 200 mm ISBN:978-606-9707-77-7
Descrierea editorului
Din indelungata experienta de psihoterapeut care imbina psihologia moderna cu invatamintele marilor traditii spirituale, Ghislain Rubio de Teran a identificat sase suferinte psihoemotionale care ne afecteaza viata de zi cu zi: lipsa stimei de sine, relatiile dificile cu cei din jur, lipsa de incredere in propriile forte, o insuficienta realizare de sine, relatia pe care o avem cu moartea si felul in care ne raportam la suferinta.
De frica sau din obisnuinta, incercam in permanenta sa fugim de aceste suferinte si sa le atenuam, straduindu-ne din rasputeri sa vindecam simptomele in loc sa cautam originea incendiului, a focului care ne mistuie din interior.
Cu ajutorul exercitiilor practice, autorul ne arata cum sa ne vindecam ranile emotionale, astfel incat sa incepem in sfarsit sa ne iubim, fara alte conditii.
Obiectivul cartii de fata (si care ar trebui sa fie practic cel al oricarei forme de terapie) este simplu: nu sa te schimbe, ci sa te ajute sa devii o fiinta care se cunoaste, in armonie cu toate aspectele sale si libera sa-si exprime constient individualitatea in timp ce o accepta pe a celorlalti.
Ghislain Rubio de Teran
Ghislain Rubio de Teran este psihopractician, specializat in psihoterapie integrativa. In practica sa, se foloseste deopotriva de tehnicile psihologiei moderne, cat si de invataturile marilor traditii spirituale din orient. Faciliteaza ateliere de formare, primite foarte bine atat de publicul larg, cat si de specialisti.
Lipsa iubirii de sine
Relatiile dificile
Lipsa increderii in sine
O insuficienta realizare de sine
Relatia cu moartea
Relatia cu suferinta
Rezumat
Simptomele suferintei noastre
Universul mintii
Lumea emotiilor
Lumea corporalitatii
Campul constiintei
Prima rana – Lipsa iubirii de sine
Eul opresiv
Eul salvator
Eul victima
Rezumat
A doua rana – Relatiile dificile
Mai bun sau superior?
Ce vreau versus ce fac
Fricile, dorintele si nevoile mele
Momentul intalnirii
Rezumat
A treia rana – Lipsa increderii in sine
Fricile noastre sunt goale
Frica si curaj
Stilul in care iti manifesti autoritatea
Toleranta la frustrare
Amanarea
Nu te minti niciodata!
Convingerile tale limitative
Puterea creatoare
Dreptul de a esua
Rezumat
A patra rana – O realizare de sine insuficienta
Alegerile de viata
Ghidul interior
Anxietatea care insoteste alegerile
Suntem cu adevarat liberi atunci cand facem alegeri?
Exprimarea propriului potential
Gaseste-ti echilibrul in viata
Sens, scop, valori si etica
Viseaza la scara mare
Rezumat
A cincea rana – Relatia cu moartea
Frica de vid
Indrazneste sa te dizolvi in vid
Felul in care ne reprezentam moartea
Doliul unui ideal
Rezumat
A sasea rana – Relatia noastra cu suferinta
Suferinta traita ca un corp strain
Cautarea confortului
Atenuarea senzatiei fizice
Trauma sau iesirea din modul „alerta“
Rezumat
Concluzie
Fragmente din carte
Fara exceptie, oamenii care vin la mine la cabinet sufera. Indiferent de motive – doliu, probleme in cuplu, concediere, depresie, dependente, ganduri invazive sau atacuri de panica –, aceste persoane se afla intr-o situatie dureroasa si sunt in cautarea unui sprijin care sa le ajute sa-si linisteasca suferinta.
Prima mea sarcina este sa le explic cum vom lucra impreuna. Deseori, au ajuns la mine din intamplare: prin recomandarea altcuiva, pentru ca locul unde am cabinetul e aproape de ei sau pentru ca mi-au vazut fata pe site si ma considera simpatic. In acelasi timp insa, nu cunosc cu adevarat diferentele fundamentale dintre scolile de terapie.
Ca o paranteza, as vrea sa subliniez ca nu doresc sa particip la razboaiele lipsite de miza declansate intre ideologiile diferitelor scoli. Am avut ocazia sa fiu instruit in Anglia intr-o scoala considerata integrativa, unde am avut parte de o abordare fara dogme, deschisa, care a reunit ipoteze diverse din lumea psihoterapiei. Acest model mi-a permis sa vad punctele forte si limitarile fiecarei abordari, iar in opinia mea cred ca e periculos si absurd sa credem ca detinem adevarul suprem.
Observ, de asemenea, ca viata imi demonteaza mituri in mod constant in momentul cand certitudinile mele devin prea rigide. Cu toate acestea, este important pentru un terapeut – si cred ca si pentru o persoana implicata intr-un proces de dezvoltare personala – sa cunoasca diferentele majore care exista in universul psihoterapiei.
Dupa parerea mea, exista doua intrebari esentiale, si anume: „Care este cauza simptomelor care se manifesta?“ si „Ce inseamna ele pentru mine?“
Modelul dominant din Occident este cel medical. O boala este descrisa ca un ansamblu de simptome, fiind aplicate criterii de diagnosticare. De exemplu, in cazul depresiei, se urmaresc starea de spirit depresiva, modificarea greutatii, calitatea somnului, capacitatea de concentrare, gandurile suicidare... Pornind de la aceste simptome, medicina sau terapeutul stabileste un diagnostic si cauta solutii pentru ca ele sa dispara. In aceasta abordare, simptomul este considerat o problema care trebuie rezolvata. O persoana catalogata drept „sanatoasa“ nu va prezenta sau nu va mai prezenta simptome.
Desi aceasta abordare pare logica si intuitiva, exista totusi un alt mod de a sesiza simptomele: sa nu le vezi ca probleme, ci ca aliati. Pentru a explica mai bine ce vreau sa spun, ma raportez la imaginea unei alarme de incendiu. Atunci cand intr-o casa izbucneste un foc, alarma de incendiu suna si face un zgomot asurzitor foarte neplacut: avem de-a face cu un simptom. Acest zgomot asurzitor ni se pare dureros, insa prioritatea nu este atenuarea sau suprimarea lui, ci, mai degraba, identificarea locului unde a inceput incendiul. Mai intai, trebuie sa raspundem la reactie, tinand cont de incendiu, nu de alarma.
Conchizand, modelul medical vrea sa stinga alarma, avand la dispozitie o multime de anxiolitice si antidepresive care atenueaza simptomul, oferind un confort temporar si atenuand tiuitul alarmei noastre
interne. In mod similar, terapiile scurte isi concentreaza interventia pe disparitia simptomelor. Desi aceste abordari sunt utile atunci cand intensitatea suferintei devine insuportabila, observ ca alinarea pe care ele o ofera este temporara.
Sa facem o paralela cu suferinta fizica. Daca ma lovesc la glezna, voi simti durere. Durerea este simptomul declansat de taietura. Un analgezic ma va linisti pe moment, dar, ca sa ma vindec, trebuie sa am grija de rana, nu de simptom (durerea). Durerea este, de fapt, aliatul meu: ma indreapta in directia ranii si-mi spune: „Uite, exista o plaga, ai grija de ea.“
TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015