Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





66 TITLURI DISPONIBILE

27 TITLURI DISPONIBILE

128 TITLURI DISPONIBILE

11 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:

      
Nevroza balcanica - Vasile Dem. Zamfirescu       Nevroza balcanica
de

Vasile Dem. Zamfirescu discuta in cartea -Nevroza balcanica- despre nevoia romanilor de a avea un Minister al Stimei de Sine. Asta deoarece contextele istorice, sociale, politice, economice traite de numeroase generatii pe aceste teritorii au condus la modelarea unui psihic individual, si colectiv, marcat de nevroze specifice. Constientizarea acestor specificitati este primul pas catre vindecarea lor.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc



      



Editura: Trei
Colectia: In afara colectiilor
Pagini: 290
   
Anul aparitiei: 2012
Editia originala: 2012
Editia originala aparuta in limba romana
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 130 mm x 200 mm
ISBN: 978-973-707-588-8


Descriere psihoshop.ro

O buna parte dintre eseurile volumului de fata isi propun sa abordeze o tema pe cat de importanta, pe atat de controversata: nevroza colectiva sau etnica. In calitate de psihanalist ader la pozitia unui Geza Róheim sau Georges Devereux care sustin modelarea culturala a inconstientului. Conform reprezentantilor teoriilor biologice, insa, romanii, ca popor latin, ar fi predispusi la isterie.

Din materialele pe care le-am avut la dispozitie reiese o alta ipoteza: specifica pentru romani este prelucrarea defectuoasa a conflictelor narcisice, generata de deficite narcisice timpurii. Astfel de tulburari ale sentimentului valorii proprii se exprima mai ales prin depresie, lipsa bucuriei de a trai, hipersensibilitate fata de lezarile narcisice, rusine, toate suficient de impovaratoare pentru a merita intreaga atentie teoretica si practica, la fel ca problemele „clasice", prezente si ele ca la orice european, si carora li se acorda atentia cuvenita in carte.

Atat de importanta mi s-a parut rezolvarea acestor „simptome", incat in mai multe randuri m-am gandit ca am avea nevoie de un Minister al Stimei de Sine.

Vasile Dem. Zamfirescu



Vasile Dem. Zamfirescu

Vasile Dem Zamfirescu (n. 28 octombrie 1941, Bucuresti) este psihanalist, filosof, profesor universitar, scriitor, editor, eseist si traducator. A urmat cursurile Facultatii de Filosofie, sectia Pedagogie, din cadrul Universitatii din Bucuresti, iar in 1975, la indemnul lui Constantin Noica, al carui discipol a fost aproape 20 de ani, a absolvit Facultatea de Filologie. In 1975, a sustinut doctoratul in filosofie cu tema -Etica si psihanaliza. In 1988, isi incepe practica in psihanaliza, iar in 1990 devine membru fondator al Societatii Romane de Psihanaliza. Din 1997, este membru al Asociatiei Psihanalitice Internationale.



Pagini din carte

      



Cuprinsul cartii

Ce este nevroza balcanica?

I Conflicte legate de stima de sine

Ura de sine la romani
Mandria si rusinea de a fi roman
Psihologul echipei nationale
Romanul la volan
Psihanaliza activistilor marunti
Lectii de self-esteem
Inevitabilul resentiment
Un om neiubit
Mister si tacere la Blaga
O carte rara
Un Julien Sorel roman?
Complexele „tovaraselor de drum”

II Conflicte „clasice”

Creanga pe divan
Actele ratate ale politicienilor
Romanele psihanalitice
Sovaiala lui Ibraileanu
Coca si Lolita
Visele personajelor literare
Feminista si orgasmul vaginal
Un pervers polimorf
Fiul lui Zeus
Un doliu patologic?
Ganduri despre criza
Sex sau Eros?
Rafail: suflet si spirit
„Misoginia” domnului Cartarescu
Liftingul si inconstientul
Identificarea cu agresorul
Cine nu l-a urat pe Ceausescu?
O prejudecata
Cartea cu fantome

III Conflicte de identitate

Noica, psiholog?
Obsesia Noica
Un vis al lui Andrei Plesu
Fascinatia nelimitatului

IV Dincolo si dincoace de nevroza

Maxima moralia
Inconstientul regelui
Inconstientul interzis
Noul feminism
Testarea realitatii
Resentimentul lui Pascal Bruckner
Eros si Thanatos la varsta a patra
Psihoterapeutul scriitor
Povestea unei perversiuni rare

V Psihanaliza in Romania – momente cairotice

Psihanaliza, o terapie scurta?
Cum lucra Freud
Jung si Freud – un caz de contradictie unilaterala
Arhetipul Sinelui si simbolurile sale
Fundamentele teoriei arhetipurilor
Carti si psihanaliza la Cotroceni
Un lacanian solitar
Psihanaliza la universitate
Un nou inceput
Societatea Romana de Psihanaliza la 20 de ani
Criza psihanalizei si schimbarea institutiilor psihanalitice
Regula abstinentei si contratransfer




Fragmente din carte

Ce este nevroza balcanica?

In anii 1980, atat de dificili nu numai pentru supravietuirea spirituala, ci si pentru cea fizica, V.S., cercetator la unul dintre institutele Academiei Romane, mi-a relatar o istorioara surprinzatoare, pentru a ne mai reface moralul. Unul dintre colegii sai, cunoscut de toti ca informator al Securitatii, fusese in Germania, unde se putea duce oricand dorea, impreuna cu sotia, pentru a fi consultata de un medic celebru. Motivul? Stari de rau greu de definit si inexplicabile, care nu putusera fi diagnosticate in Romania. Sentinta medicala a fost surprinzatoare: „Sotia dumneavoastra sufera de nevroza balcanica!” Cu alte cuvinte, nu era nimic organic, doar probleme sufletesti, dar nu orice fel de probleme, ci unele specifice zonei culturale a Europei de Sud-Est.

Atunci, mi s-a parut de la sine inteles ca este vorba despre influenta patogena a sistemului comunist, care nu-i cruta nici pe aceia pe care-i privilegiaza. Treptat, mi-am dat seama ca aceasta influenta se grefeaza pe o istorie dificila, adancindu-i efectele. Despre continuitatea nefericita intre unele dintre aspecte ale istoriei precomuniste si etapa comunista a Romaniei am scris in eseul, prezent si in acest volum, „Ura de sine la romani”. Oricum, inspirata sintagma mi-a ramas in minte ca un posibil concept al etno-psihanalizei, pe care atat de remarcabil a dezvoltat-o Georges Devereux, concept menit unei adanciri ulterioare, neplanificabila in acel moment. Este tocmai ceea ce incerc sa realizez in prezentul volum.

Deoarece majoritatea eseurilor a fost publicata intre 2007 si 2011 in revistele „Dilematica” si „Dilema”, publicul vizat a fost, si ramane, unul nespecializat. De aici necesitatea de a preciza cativa termeni, dintre care „nevroza” face parte si din limbajul curent, cu contururi prea imprecise insa, nu numai din cel tehnic, al psihopatologiei si psihoterapiei. Faptul ca unul dintre clientii mei, un distins intelectual, cu o inteligenta mult peste medie, evita, cand venea la psihanaliza, sa aprinda lumina pe scara blocului, pentru a nu fi vazut de vecini si a nu fi considerat „nebun”, arata ca mentalitatea care confunda psihologul sau psihoterapeutul cu psihiatrul si nevroza cu psihoza (nebunia) este inca larg raspandita.

Asadar, ce este nevroza, aceasta umbra a omului, cand mai discreta, cand mai galagioasa? Inainte de a intra in detalii tehnice, tin sa mentionez paradoxala profitabilitate culturala si sociala a acestei disfunctii psihice. Cu exceptia cazurilor grave, nevroticii sunt, cum subliniaza Robert Neuburger, oamenii „carora le datoram cele mai frumoase creatii literare, artistice, stiintifice, si asta in pofida sau gratie suferintei lor”. Asa incat te poti intreba in ce masura tine ea de patologie.

Desi psihiatria s-a despartit de termenul nevroza, primul sau sens, de altfel foarte persistent, ramas in cutele memoriei noastre colective, atribuit de medicul Cullen in 1772 a fost de „afectiunea generalizata a sistemului nervos”. Cu alte cuvinte, o boala „adevarata”, care atinge soma in punctul ei central. Lucrurile asa au ramas, de fapt, pana la Freud, care, desi medic, scoate nevroza de sub incidenta medicinei si o plaseaza in perimetrul psihologiei, redenumind-o „psihonevroza”. Cauzele fiind psihice, nu somatice, remediul este psihoterapia, nu medicamentul. Faptul ca nevroza a fost desprinsa de substratul organic si transformata in tulburare „functionala” trebuie sa se fi reflectat in mentalitatile profane sub forma devalorizarii nevrozei ca boala pana intr-atat, incat a ajuns sa fie considerata, uneori, simpla simulare.

Cert este ca nevroza se deosebeste de psihoza (nebunie) prin cateva trasaturi esentiale, care o si transforma in paradigma abordarii prin psihoterapie: reversibilitate (in limbaj profan, „se vindeca”), mentinerea contactului cu realitatea externa (spre deosebire de psihotic, nevroticul nu inlocuieste realitatea externa prin realitatea interna), constiinta „bolii”. Spre deosebire de „nebun”, care se considera sanatos, nevroticul stie ca are o problema, pe care trebuie s-o rezolvae, ceea ce il situaeaza in proximitatea sanatatii. Pentru a concretiza, cele mai cunoscute fenomene nevrotice sunt anxietatea, fobiile (de exemplu, claustrofobia, agorafobia), atacul de panica, obsesiile, compulsiile, insomnia, iritabilitatea, depresia, ipohondria.

Din punctul de vedere al psihanalizei, care este o psihoterapie si psihologie cauzala, punct de vedere pe care-l voi folosi in elucidarea nevrozei balcanice, disfunctia nevrotica este provocata de un conflict psihic inconstient. Asadar, nu orice conflict sufletesc conduce la nevroza: conflictele constiente pot fi sursa de suferinta, nefericire, dar nu de nevroza, tocmai pentru ca, in cazul lor, avem posibilitatea de a decide in cunostinta de cauza care latura a conflictului o favorizam sau daca este preferabil sa-i amanam rezolvarea. Daca la o rascruce a vietii, un tanar, cu multiple dotari, renunta asumat la cariera de sportiv de performanta in favoarea profesiei de medic, alegerea sa va fi insotita de framantari puternice, regrete dureroase, expresia tensiunilor si frustrarilor pe care le traieste, dar nimic patologic, vreau sa spun.

In schimb, daca dorinta noastra de a intra in posesia unui bun (o locuinta de vacanta, de pilda) este constant contrariata si, din acest motiv, se transforma in invidie, iar aceasta, in conditiile mentinerii frustarii, este impinsa dincolo de pragul constiintei caci – asa cum spunea La Rochefoucauld, nu suntem dispusi sa ne recunoastem in ipostaza invidiosului -, atunci ne vom fi situat in plin resentiment – fenomen nevrotic tipic, chiar daca psihiatria nu-i da atentie. Conflictul dintre sentimentul de inferioritate provocat de frustrare si nevoia de inalta self-esteem este doar ascuns prin impingerea sa dincolo de pragul constiintei. Disconfortul constient, devenit insuportabil, in conditiile neputintei de a intra in posesia bunului dorit, este inlocuit de o tensiune difuza. Diminuarea ei impune devalorizarea bunului ravnit, dar inacceptabil: vulpea care nu ajunge la struguri spune ca sunt acri. Pasul urmator in acelasi sens il reprezinta insasi deprecierea dulcelui, valoarea incorporata de struguri. Doar cand sistemul de valori este astfel modificat, vulpea isi gaseste linistea autoestimativa. Tensiunea nu dispare niciodata complet, pentru ca exista un sentiment innascut al valorii (Max Scheler), care poate fi reprimat, dar nu anihilat.

Autorii cartilor de specialitate folosesc uneori cu lejeritate termenul inexact „conflict nevrotic”. Ceea ce ar insemna ca unele conflicte sunt prin insasi natura lor patogene, iar altele nu. Insa unul si acelasi conflict are efecte psihice diferite la persoane diferite. Ca si „trauma”, conflictul nu descrie o realitate absoluta, ci doar una relativa. De aceea ader la pozitia lui Stavros Mentzos, care vorbeste despre „prelucrari nevrotice” ale unor conflicte fundamentale ale omului de pretutindeni si dintotdeauna.

Inainte de a le trece in revista pe cele mai importante pentru intelegerea nevrozei balcanice, consider necesar sa mentionez ca, in spatele lor, se afla conflictul structurant al omului, respectiv conflictul dintre natura si cultura. Animalele, care traiesc doar intr-o singura lume, cea a naturii, nu cunosc nevroza in stare de libertate, ci doar in captivitate, atunci cand sunt supuse rigorilor culturii omului. Ca singura fiinta care traieste simultan in lumea naturii si lumea culturii, adica se „autodomesticeste”, cum subliniaza Konrad Lorenz, omul este singura vietuitoare care sufera de nevroza.





Alte carti de acelasi autor

Introducere in psihanaliza freudiana si postfreudiana    Introducere in psihanaliza freudiana si postfreudiana

Pagini: 408 / Pret: 47.00 lei
In a patra editie a volumului -Introducere in psihanaliza freudiana si postfreudiana, Vasile Dem. Zamfirescu prezinta psihologia inconstientului, cunostinte esentiale despre inconstient in functie principalele sale abordari - freudiana, adleriana, jungiana si contemporana. Cartea constituie o initiere in psihanaliza atat pentru cei ce doresc sa fie terapeuti, cat si pentru cei pasionati de domeniu.
Intre logica inimii si logica mintii    Intre logica inimii si logica mintii

Pagini: 314 / Pret: 32.00 lei
Daca exista intr-adevar o logica a inimii, cum gandea Pascal, atunci ambivalenta afectiva este unul dintre capitolele sale importante. Vechii moralisti au inregistrat fenomenul cu mult inainte de aparitia psihanalizei, dar formularile lor devin pe deplin transparente si se imbogatesc cu sensuri noi abia intr-o lectura psihanalitica, sustine Vasile Dem. Zamfirescu.
Filosofia inconstientului    Filosofia inconstientului

Pagini: 544 / Pret: 56.00 lei
Vasile Dem. Zamfirescu isi propune in cartea -Filosofia inconstientului- sa analizeze conceptul de inconstient, pornind de la abordarea lui in istoria filosofiei in general si ajungand la teoria freudiana asupra inconstientului, extinzand analiza spre folosirea lui in alte domenii, cum ar fi literatura si diverse stiinte. O complexitate de sensuri si aplicari ale unui concept care continua sa evolueze intr-o dinamica permanenta.
De la filosofie la psihanaliza si retur    De la filosofie la psihanaliza si retur

Pagini: 160 / Pret: 39.00 lei
In cautarea sinelui. De la filosofie la psihanaliza in comunism    In cautarea sinelui. De la filosofie la psihanaliza in comunism

Pagini: 496 / Pret: 39.00 lei


Alte titluri de specialitate de pe PsihoShop.ro:










Copyright © 2008-2020 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015